در سفر رییس جهاددانشگاهی به فارس انجام شد؛

مبادله تفاهم‌نامه ایجاد مراکز درمان ناباروری و سرطان جهاددانشگاهی در شیراز/ تاکید بر ممانعت از موازی کاری در فعالیت‌ها

در مراسم انعقاد تفاهمنامه سه جانبه بین جهاددانشگاهی، استانداری فارس و دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر ممانعت از موازی کاری فعالیت‌ها در این مرکز بر اساس این تفاهم‌نامه با دانشگاه تاکید شد.
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۵:۵۴ کد : ۴۳۵۹۹ تاپ خبر پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی فارس، دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی صبح سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت، در راستای انعقاد تفاهمنامه سه جانبه بین جهاددانشگاهی، استانداری فارس و دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به شیراز سفر کرد.
مبادله تفاهم‌نامه ایجاد مراکز درمان ناباروری و سرطان جهاددانشگاهی در شیراز/ تاکید بر ممانعت از موازی کاری در فعالیت‌ها

این تفاهم نامه با هدف تامین اعتبارات تجهیز و راه‌اندازی مراکز تخصصی تشخیص و درمان ناباروری و سرطان جنوب کشور توسط جهاددانشگاهی فارس و با حضور دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، محمدهادی ایمانیه استاندار فارس و سید وحید حسینی رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، امضا و مبادله شد.

در این تفاهم‌نامه بر مباحثی نظیر استفاده از ظرفیت جهاددانشگاهی در سطح ملی، استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه علوم پزشکی شیراز و همچنین همکاری مشترک کارهای تحقیقاتی و پژوهشی تأکید شده است و در قالب آن هر سه مجموعه جهاددانشگاهی، استانداری فارس و دانشگاه علوم پزشکی شیراز متعهد شده‌اند بیش از ۲۱ میلیارد تومان تجهیزات مرکز درمان ناباروری و سرطان جنوب کشور را تا پایان سال تأمین کنند.

ممانعت از موازی کاری در فعالیت‌ها

رییس جهاددانشگاهی در این مراسم که در محل مجتمع عدالت جهاددانشگاهی فارس در شیراز برگزار شد، بیان کرد: توسعه فرهنگی، آموزشی و علمی و فناورانه شاخص‌های اصلی پیشرفت و توسعه هر کشوری محسوب می‌شوند.

دکتر حمیدرضا طیبی گفت: پس از پیروزی انقلاب با خودباوری که توسط امام(ره) به ویژه در نسل جوان ایجاد شده بود، راه‌اندازی سازمانی برای توسعه فرهنگی و علم و فناوری احساس می‌شد که بتواند ثابت کند که انقلاب توان انجام کارهای بزرگ به ویژه توسعه اقتصادی دانش بنیان و اقتدار دفاعی دانش بنیان دارد و براین اساس توسعه فرهنگی و علمی و فناورانه یکی از زمینه‌های اصلی فعالیت جهاددانشگاهی قرار گرفت.

وی با اشاره به این که حوزه پزشکی یکی از زمینه‌های فعالیت بخش علمی در این نهاد انقلابی بود و تلاش شد در چند قسمت از جمله درمان ناباروری فعالیت‌های شاخصی انجام شود، افزود: گروه های پژوهشی و مراکز خدمات تخصصی در این زمینه ایجاد شدند تا در خدمت جامعه و صنعت وحوزه پزشکی قرار گیرند.

دکتر طیبی خاطرنشان کرد: اقدامات شاخصی در زمینه درمان ناباروری توسط پژوهشگاه رویان، پژوهشگاه ابن سینا و مرکز درمانی جهاددانشگاهی انجام شده و این مراکز سهم به سزایی در سیکل‌های درمان ناباروری دارند، چون تیم علمی و بالینی خوبی در اختیار داریم.

وی اضافه کرد: همچنین اقدامات شاخصی در زمینه سرطان سینه، درمان زخم‌های دیابتی و بدخیم و فناوری های نوین مانند ژن درمانی، سلول درمانی و ویروس درمانی در حال انجام است.

رییس جهاددانشگاهی با بیان این که در حوزه فنی و مهندسی نیز فعالیت‌های بسیار خوبی از طراحی و ساخت دکل‌های حفاری تا سایر موارد در حال انجام است، عنوان کرد: در حوزه حمل و نقل نیز جدیدترین اقدام جهاددانشگاهی طراحی و ساخت یک رام قطار مترو ملی است در حال طی مراحل نهایی تست‌های استاندارد است.

دکتر طیبی گفت: در بحث کشاورزی نیز در زمینه اصلاح نژاد دام، بذرهای هیبریدی، تولید فناوری‌های پرورش ماهی و ...اقدامات شاخصی در حال انجام است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که سیاست جهاددانشگاهی این است که همه واحدهای این نهاد در سراسر کشور بر اساس نیازهای ملی و مزیت‌های بومی استانی باید دارای فعالیت‌های شاخص باشند ضمن اینکه از خدمات شاخص در استان‌ها هم استفاده شود، افزود: فارس استانی متفاوت نسبت به سایر استان‌ها به ویژه در عرصه پزشکی به شمار می‌رود و در همین راستا بودجه مناسبی در بخش سرطان سینه و درمان ناباروری پیش‌بینی شده است.

رییس جهاددانشگاهی، خواستار ممانعت از موازی کاری فعالیت‌ها در این مرکز بر اساس این تفاهم‌نامه با دانشگاه علوم پزشکی شیراز شد و گفت: امید است اقدامات در زمینه سرطان در راستای تکمیل سیکل درمانی باشد.

دکتر طیبی با ابراز امیدواری از این که جهاددانشگاهی با این تفاهم نامه دین خود را هرچند کم به مردم عزیز ادا کند، افزود: یکی از زمینه‌های کاری شاخصی که برای استان فارس در نظر گرفته‌ایم، موضوع گل محمدی و گرفتن اسانس از گل محمدی است که بودجه‌ای ۵ میلیارد تومانی برای این مهم در سال جاری پیش‌بینی شده است.

رییس جهاددانشگاهی عنوان کرد: امید است این تفاهم نامه، فصل جدیدی در همکاری سه جانبه ایفا کند.

جهاددانشگاهی در فارس باید به سقف توانمندی برسد

در ادامه محمدهادی ایمانیه بیان کرد: نهادهای انقلابی همانند جهاددانشگاهی نقش ویژه‌ای در پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی داشته‌اند و رشد آن ها موجب منفعت کشور شد.

وی با تاکید براین که ظرفیت‌های فارس در بسیاری از عرصه‌ها کم نظیر است، افزود: جهاددانشگاهی باید در استان فارس به سقف توانمندی برسد و ما هم در عرصه‌های فعالیت‌های این نهاد نیز می‌توانیم تسهیل گر باشیم.

استاندار فارس با بیان این که شیراز قطب پزشکی است و در زمینه «توریسم درمانی» گام‌های مهمی برداشته می‌شود، گفت: در آینده‌ای نزدیک تفاهم نامه «شهرک دارویی و گیاهان دارویی» به امضا خواهد رسید.

مدیر ارشد استان فارس با اشاره به تفاهم نامه علوم پزشکی شیراز و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در سال‌های گذشته، خاطرنشان کرد: پیگیر تحقق سرمایه گذاری یک هزار میلیارد تومانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در عرصه گیاهان دارویی در استان هستیم.

ایمانیه «ناباروری و جمعیت» را یکی از موضوعات مهم کشور دانست و اظهار کرد: به عنوان اولین استان کشور، قرارگاه صیانت از جمعیت در استان فارس تشکیل شده و با حضور سازمان‌های مرتبط امیدواریم در این راستا موفقیت‌های بیشماری کسب کنیم، چراکه رهبر معظم انقلاب طی سال‌های متمادی خطر تنزل جمعیت را متذکر شدند.

وی همچنین بر لزوم هماهنگی بین دانشگاه علوم پزشکی و جهاددانشگاهی تاکید و خاطرنشان کرد: دانشجویان پزشکی می‌توانند دوره کارآموزی، تحصیل و پژوهش را در بخش‌های مرتبط در جهاددانشگاهی سپری کنند.

استاندار فارس با اشاره به این که در موضوع درمانی نیز ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، مجمع خیرین و... کمک خواهند کرد، بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ بالاترین بودجه سال‌های پس از انقلاب به موضوع جمعیت اختصاص پیدا کرده و در برش استانی از این بودجه به تشخیص و درمان ناباروری کمک خواهیم کرد.

جهاد دانشگاهی در درمان ناباروری و سرطان پیشرو است

در ادامه سید وحید حسینی رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز بیان کرد: جهاددانشگاهی هم از نظر علمی، هم عملی و هم اخلاقی در درمان ناباروری و سرطان در کشور پیشرو است.

وی افزود: کمبود مسائل تقدیمی و شرعی نیاز است که با همکاری مسئولان برطرف می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین با اشاره به پیگیری نماینده ولی‌فقیه در فارس و امام جمعه شیراز در این خصوص، از برگزاری کنگره‌ای با این محتوا خبر داد و گفت: کمبود قانونمندی و مسائل شرعی نیازمند پیگیری جدی در این حوزه است.

حسینی با اشاره به جمعیت ۱۵ درصدی نابارور در کشور، تصریح کرد: از نظر شاخص‌های سطح بندی به ازای هر میلیون نفر یک مرکز ناباروری را می‌توانیم در کشور داشته باشیم اما فارس ششمین مرکز ناباروری را در حال تاسیس دارد.

او با اشاره به مجوز ساختمان مد نظر برای مرکز ناباروری با کاربری درمانگاه، از تغییراتی در ساختمان سخن گفت و افزود: در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی از نظر علمی کمک خواهد کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در بیمارستان سرطان شیراز، روزانه بالغ بر ۲۰۰ نفر غربالگری می‌شوند، تصریح کرد: در مدت کوتاهی ۹ هزار بیمار سرطانی شناسایی شده که هشت هزار نفر هم اکنون به درمان مشغول هستند.

راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری و درمان سرطان جنوب کشور تا پایان امسال

مظاهر بابایی رییس جهاددانشگاهی فارس در این نشست گفت: با توجه به ماموریت‌های جهاددانشگاهی دستورالعملی از دفتر مرکزی از سال ۹۷ به جهاد فارس مبنی بر راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری اعلام شد که این مهم در دستور کار واحد قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در این مرکز از توان ملی در دو حوزه تخصصی درمان ناباروری و درمان سرطان استفاده خواهد شد، افزود: بنا بود که زودتر از این‌ها کار مرکز درمان ناباروری را آغاز کنیم اما در اغتشاشات آبان‌ماه ساختمان مرکز توسط اغتشاشگران به آتش کشیده شد و همین مساله موجب شد تا کمی از برنامه‌های توسعه‌ای خود عقب بیفتیم گرچه کار هیچ‌گاه متوقف نشد.

بابایی از اختصاص سه هزار متر فضا برای مرکز درمان ناباروری و سرطان خبرداد و گفت: اکنون فعالیت‌های عمومی درمانی در این ساختمان انجام می‌شود و تأسیسات پزشکی مهیا شده است اما نیاز به تجهیزات بیشتر دارد.

رییس جهاددانشگاهی فارس در پایان تصریح کرد: جهاددانشگاهی فارس یکی از اعضای هیات اندیشه‌ورز قرارگاه صیانت از جمعیت استان است که با توجه به دستور استاندار بنا شده است تا اعتباری برای مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی اختصاص یابد لذا امیدواریم بتوانیم تا پایان سال این مجموعه را به بهره‌برداری برسانیم.

«شهود قدسی ۶» دانشجویان هنرمند سراسر کشور را فراخواند

همزمان با مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری سه جانبه جهاددانشگاهی، استانداری فارس و دانشگاه علوم پزشکی شیراز به‌منظور راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری و سرطان جنوب کشور در شیراز از پوستر ششمین دوره جشنواره ملی قرآن و هنر با عنوان «شهود قدسی» رونمایی شد.

ششمین دوره جشنواره ملی «شهود قدسی» در سه بخش پوستر، تصویرسازی و لوگوتایپ اجرا خواهد شد که علاقه‌مندان تا پایان مردادماه سال ۱۴۰۱ مهلت دارند تا آثار خود را به آدرس cul.fr@acecr.ac.ir  ارسال کنند.

موضوعاتی قرآنی پیشنهاد این دوره از جشنواره شامل شواهد و مصادیق قرآنی مرتبط با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، طراحی لوگوتایپ برای اسامی سوره‌ها و سوگندهای قرآنی، آیات امر به احسان و کمک به نیازمندان، آیات مربوط به عدالت، آیات امر به معروف و نهی از منکر، آیات مربوط به نماز، تصویرسازی قصه‌های قرآنی و آیات مربوط به جهاد است.

دبیرخانه جشنواره به آدرس شیراز، بلوار کریم خان زند، ابتدای خیابان شهید فقیهی (صورتگر)، طبقه چهارم، ساختمان جهاددانشگاهی، معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی فارس به کدپستی ۷۱۳۲۳۰۰۷۱۶ اعلام شده است. همچنین سایت جشنواره هم شامل www.fars-acecr.ac.ir/fa/page/۶۸۹۵ و www.roytab.ir/shohoodeghodsi۶  اعلام شده است.

یادآور می‌شود، در برگزاری این جشنواره نهادهای مختلفی نظیر سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، دانشگاه شیراز، بسیج دانشجویی فارس، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و دفتر امام جمعه شیراز، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های فارس، حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس، دانشگاه سوره، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه فنی و حرفه‌ای فارس، مؤسسه آموزش عالی آپادانا، دانشگاه گیلان، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه جامع علمی کاربردی فارس، دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران شیراز، دانشگاه هنر شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا و غیره همکاری و مشارکت دارند.