توسط جهاددانشگاهی آذربایجان غربی انجام می شود؛

اجرای طرح پژوهشی فناورانه «تولید ترکیبات تروپان آلکالوئیدی آتروپین، هیوسیامین و اسکوپولامین»

سرپرست معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی از اجرای طرح پژوهشی فناورانه «تولید ترکیبات تروپان آلکالوئیدی آتروپین، هیوسیامین و اسکوپولامین از گیاه دارویی بذرالبنج در بیوراکتور»توسط این واحد سازمانی در استان خبر داد.
۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۵:۵۰ کد : ۴۳۱۸۷ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی دکتر طهماسبی  سرپرست معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی خبر داد: طرح پژوهشی فناورانه «تولید ترکیبات تروپان آلکالوئیدی آتروپین، هیوسیامین و اسکوپولامین از گیاه دارویی بذرالبنج در بیوراکتور»توسط جهاددانشگاهی آذربایجان غربی در استان اجرایی می شود.
اجرای طرح پژوهشی فناورانه «تولید ترکیبات تروپان آلکالوئیدی آتروپین، هیوسیامین و اسکوپولامین»

پیرو نشست مشترک بین رییس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، طرح پژوهشی فناورانه دیگری با موضوعیت تولید محصول فناورانه بر پایه بیوسنتز گیاهی در بیورآکتور مصوب شد.

سرپرست معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی اظهار کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با اجرای طرح فناورانه "تولید ترکیبات تروپان آلکالوئیدی آتروپین، هیوسیامین و اسکوپولامین از گیاه دارویی بذرالبنج در بیوراکتور"  با اعتبار حدود 6 میلیارد ریال موافقت کرد.

وی ادامه داد:این پروژه به کارفرمایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، با همکاری مشترک دو گروه پژوهشی شیمی تجزیه- گرایش کروماتوگرافی و گروه پژوهشی تولید متابولیتهای ثانویه در سامانه های زیستی جهاددانشگاهی واحد آذربایجان غربی  اجرا خواهد شد.

سرپرست معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی در خصوص این طرح فناورانه اظهار کرد: در این پروژه با توجه به اهمیت آلکالوئیدها در زمینه پزشکی و صنایع داروسازی، ترکیبات آلکالوئیدی (آتروپین، هیوسیامین و اسکوپولامین) از گیاه دارویی بذرالبنج پس از کشت در بیوراکتور و تولید توده زیستی اقدام به استخراج، تجزیه کمی و کیفی (با استفاده از تکنیک های کروماتوگرافی)  و خالص سازی ترکیبات هدف خواهد شد.

وی ادامه داد: مواد اولیه مربوط به تولید این داروها همگی وارداتی هستند و در حال حاضر در داخل کشور تولید نمی­شوند که با تولید این مواد اولیه توسط جهاددانشگاهی استان از خروج ارز از کشور جلوگیری خواهد شد.

دکتر طهماسبی افزود: این آلکالوئیدها جزو مواد آنتی­کولینرژیک هستند و سیستم عصبی پاراسمپاتیک را تحت تأثیر قرار داده و کاربردهای مختلفی در پزشکی دارند که می‌توان به مواردی مانند آرام نمودن علایم بیماری پارکینسون، گشادکردن مردمک چشم و افزایش ضربان قلب، خنثی­کردن سستی ماهیچه‌های صاف ناشی از ترکیبات فسفره آلی و کاهش ترشح عرق و اسید معده اشاره کرد.