التیام زخم معده با رشگک

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: رشگک خاصیت تب بر داشته و برای کوفتگی و ضرب خوردگی اعضاء از آن استفاده می‌شود و از ریشه گیاه برای اسهال خونی، قطع خون‌ریزی و التیام زخم معده و به‌صورت استعمال خارجی برای درمان زخم‌ها
۱۴ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۴:۵۹ کد : ۴۲۶۸۰ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، دکتر طیبه شاهی با اشاره به این‌که رشگک را با نام‌ های مسیکه، توت روباهی، علف خونی، قیطره نیز می شناسند، گفت: یکی از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی ایران، هند و چین به شمار می‌آید. ریشه، برگ و سرشاخه‌های آن در طب گیاهی کاربرد دارد.
التیام زخم معده با رشگک

وی با اشاره به این‌که برگ‌های گیاه خاصیت تب بر داشته و برای کوفتگی و ضرب خوردگی اعضاء از آن استفاده می‌شود ، بیان کرد: پخته شده برگ آن برای تقویت معده مفید است. ساقه زیرزمینی و ریشه گیاه ظاهری قهوه‌ای‌رنگ دارد که داخل آن زردرنگ است .

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان این‌که، ریشه آن از اواسط بهار تا اواخر تابستان برداشت می‌شود ، ادامه داد: از ریشه گیاه برای اسهال خونی، قطع خون‌ریزی و التیام زخم معده و به‌صورت استعمال خارجی برای درمان زخم‌ها و سوختگی‌ها مصرف می‌شود. ترشحات غیرمعمول عادت ماهیانه در زنان را برطرف نموده و برای عوارض بعد از زایمان مصرف آن توصیه شده است، برای معالجه سل، آبله‌مرغان و دفع کرم‌های انگلی از آن استفاده می‌شود. مصرف آن به‌صورت کمپرس گیاهی برای رفع عوارض پوستی مفید می‌باشد. برای تهیه دم‌کرده آن از 20 گرم گیاه خشک در نیم لیتر آب جوش استفاده می‌شود که در سه وعده و هر وعده یک لیوان مصرف می‌شود.