بهبود بیماری های پوستی با خارشتر

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خارشتر مسهل و مدر بوده و جوشانده غلیظ ریشه آن به‌عنوان دارو در درمان هموروئید بکار می‌رود، گفت: این گیاه همچنین به‌عنوان هضم‌کننده، مقوی و نیرو دهنده، در بهبود برونشیت، جزام و
۱۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۰:۵۶ کد : ۴۱۱۵۸ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، حسین راغ آرا، مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان اظهار کرد: خارشتر ، گیاهی از خانواده بقولات (Fabaceae) است که با نام های خار بز، خار آبی، خار آوه، اشتر خار، علف ترنجبین نیز شناخته می شود، گیاهی است که دارای طبیعتی خیلی گرم و خشک است
بهبود بیماری های پوستی با خارشتر

وی ادامه داد: ارتفاع آن معمولاً بین 25 تا 60 سانتیمتر است که به 1 متر هم می‌رسد. ساقه‌های آن به رنگ سبز، منشعب و شیاردار است که دارای خارهایی با نوک زرد می‌باشد.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی در خصوص کاربردهای دارویی این گیاه گفت: ماده مؤثره حاصل از آن مسهل و مدر بوده و جوشانده غلیظ ریشه آن به‌عنوان دارو در درمان هموروئید بکار می‌رود. از جوشانده اندام هوایی آن برای درمان عفونت‌های روده‌ای استفاده می‌شود. این گیاه همچنین به‌عنوان هضم‌کننده، مقوی و نیرو دهنده، در درمان برونشیت، جزام و بیماری‌های پوستی نیز بکار می‌رود.

راغ آرا افزود: خارشتر باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی شده و فعالیت مغزی و قلبی را افزایش می‌دهد. جوشانده گیاه معرق بوده و مالیدن روغن برگ‌های آن برای روماتیسم بسیار مفید است. از گل‌های این گیاه برای درمان بواسیر استفاده می‌شود. استفاده مداوم از عرق خارشتر می‌تواند به دفع سنگ کلیه و مثانه کمک نماید.

وی با اشاره به اینکه در اثر فعالیت نوعی حشره سخت بال پوش بر روی سرشاخه‌های جوان خارشتر، نوعی صمغ بنام ترنجبین از گیاه خارج می‌شود که به آن مان (Mann) می گویند، گفت: ترنجبین طبیعتی گرم و تر دارد و ملین صفرا می‌باشد و استفاده از ترنجبین بجای شیرخشت در مورد سرفه، درد سینه، تسکین عطش و تب‌های گرم مؤثرتر است.