آغاز کنگره بین‌المللی زخم و ترمیم بافت/ رصد آینده از ویژگی‌های فعالیت‌های پژوهشی در جهاددانشگاهی

مراسم افتتاحیه ششمین کنگره بین‌المللی و هشتمین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت با حضور معاون پژوهش وفناوری جهاددانشگاهی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران و رییس سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران برگزار شد.
۱۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۰:۴۷ کد : ۴۱۱۵۲ تاپ خبر پژوهشی
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران، دکتر محمد رضا پورعابدی معاون پژوهش وفناوری جهاددانشگاهی صبح روز( سه شنبه ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۰ ) در مراسم افتتاحیه ششمین کنگره بین المللی و هشتمین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت که توسط سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران در سالن ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، با تبریک فرا رسیدن دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، جهاد دانشگاهی را مولود انقلاب اسلامی و یکی از بزرگترین شبکه‌های پژوهش و فناوری کاربردی و توسعه‌ای خواند که با شناسایی نیازهای جامعه برای رفع آنها راه حل‌های دانش بنیان ارائه کرده است.
آغاز کنگره بین‌المللی زخم و ترمیم بافت/ رصد آینده از ویژگی‌های فعالیت‌های پژوهشی در جهاددانشگاهی

دکتر پورعابدی گفت: امروزه بسیاری از فناوری‌ها و دانش‌هایی که در حوزه پزشکی در مجموعه‌های پژوهشی جهاد دانشگاهی تولید می‌شود حاصل کار مشترک گروه‌های مختلف فنی-مهندسی، علوم انسانی و... است.
 وی با برشمردن ویژگی‌های پژوهش و فناوری در جهاددانشگاهی ادامه داد: تعیین حوزه‌های تخصصی و کار عمیق بر روی فعالیت‌های مشخص از مهمترین خصوصیت‌های پژوهش و فناوری در این نهاد به شمار می‌رود،زیرا هریک از پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های جهاد دانشگاهی بر روی یک چالش معین تمرکز دارند؛ برای نمونه، پژوهشکده رویان بر روی ناباروری و سلول‌های بنیادین، پژوهشکده معتمد بر روی سرطان پستان و پژوهشکده یارا که کنگره بین‌المللی زخم و ترمیم بافت محصول کار آن است بر روی پژوهش و درمان زخم‌های مزمن متمرکز شده اند. این حاکی از آن است که جهاد دانشگاهی فعالیت‌های خود را به صورت عمیق و تخصصی پیگیری می‌کند.
معاون پژوهش وفناوری جهاددانشگاهی از دیگر ویژگی‌های پژوهش و فناوری این نهاد را پرداختن سیستماتیک و فرایندی به موضوعات دانست و گفت: وقتی جهاددانشگاهی به حوزه‌ای مثل سرطان ورود پیدا می‌کند، فقط درمان سرطان را دنبال نمی‌کند، بلکه سبک زندگی، غربالگری و درمان و ... را نیز به صورت سیستمی پیگیری می‌کند.

وی ادامه داد: از دیگر ویژگی‌های پژوهش و فناوری در جهاددانشگاهی رصد فعالیت‌های علم در آینده این است. ما بیش از دو دهه قبل متوجه شدیم که یکی از روندهای آینده در حوزه پزشکی سلول درمانی و سلول‌های بنیادی و همچنین پزشکی مبتنی بر فرد است.
معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی ضمن اشاره به اهمیت درمان زخم‌های مزمن گفت: درمان زخم و زخم‌های مزمن از موضوعاتی است که هزینه‌های بسیار زیادی بر نظام سلامت و همچنین بیماران تحمیل می‌کند. متاسفانه بیش از 35 درصد افرادی که با زخم‌های ناشی از دیابت به بیمارستان مراجعه می‌کنند دچار عضو می‌شوند.
دکتر پورعابدی با اشاره به فعالیت‌های پژوهشکده فناوری‌های نوین زخم و ترمیم بافت سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران (یارا) افزود: جهادگران علوم پزشکی تهران، به رغم همه گیری کرونا کنگره بین‌المللی زخم و ترمیم بافت را تداوم بخشیده و با نوآوری‌های خود، به آن قسمت‌های جدیدی اضافه کرده و هر سال آن را بهتر از سال قبل پیگیری می‌کنند.
وی در پایان با اشاره به تولید زخم‌پوش‌های نوین در مجموعه جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران گفت: این زخم‌پوش‌ها نیز حاصل کار بین‌رشته‌ای با همکاری مهندسین نساجی و پزشکی و کارشناسان حوزه شیمی است. امیدواریم که این فعالیت‌ها به کاهش درد و آلام بیماران منجر شود.

راه های پیشگیری از بروز زخم در دستور کار قرار گیرد
دکتر حسین قناعتی رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این مراسم بیان کرد: آغاز ششمین کنگره بین‌المللی و هشتمین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت را تبریک می گویم و از همه کسانی که در این عرصه تلاش کردند تا این اقدام مهم انجام شود، به خصوص جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران تشکر می کنم.
وی گفت: زخم و زخم های مزمن چه ناشی از دیابت، چه ناشی از زخم های فشاری، زخم های خوب نشونده ناشی از جراحی و یا سایر عللی که هست، یکی از معضلات بزرگی است که برای حل آن کار تیمی نیاز است. متخصصین مختلف عفونی و ارتوپد جراحی عروق، پوست و دوستان علوم پایه در زمینه های مختلف باید دست به دست هم دهند تا بتوانند این معضل را بهتر و بهینه تر مدیریت کنند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: بحث پیشگیری کما اینکه در همه امور مهم است و باید مدنظر قرار گیرد؛ باید راه های پیشگیری از زخم نیز برای افرادی که مستعد هستند به کار گرفته شود و شرایطی که باعث این زخم می شود را کمک کرد تا کاهش یابد.
دکتر قناعتی عنوان کرد: ۷ تا ۱۲ درصد بودجه نظام سلامت در کشورهای مختلف صرف دیابت می شود، اگر این معضل را که قابل پیشگیری است، با روش های اصلاح سبک زندگی و تغذیه و سایر روش های دیگر حل کنیم لازم نیست که زخم را درمان کنیم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: در این کنگره به هوش مصنوعی نیز توجه شده که بسیار مهم است. همه می دانیم در مقطعی که قرار داریم، تحول عظیمی در راه است و بشر انقلاب دیتا را پشت سر گذاشته و به فضای هوش مصنوعی و مسایل دیگر وارد می شود به طوری که در آینده فضای مجازی به این سبکی که داریم از بین خواهد رفت؛ کما اینکه ۱۲ سال پیش هیچ یک گمان نمی کردیم فضای مجازی این چنین زندگی ما را تحت تأثیر قرار دهد و همه کارهایمان به یک گوشی هوشمند متمرکز شود.
دکتر قناعتی بیان کرد: برای خون رسانی به زخمی که ناشی از پیشگیری است، روش ها بسیار بهتر و بهینه تر شده و کمتر به سمت جراحی باز می روند. امروز با انواع تکنیک ها قادر هستیم خون رسانی به بافت را برقرار کنیم و جلوی بروز زخم را بگیریم و حتی قطع عضو ناشی از عفونت زخم و همچنین مرگ و میر بر اثر آن را به شدت کاهش دهیم.

بیماری های غیرواگیر دو سوم مرگ و میرها را به خود اختصاص داده اند
دکتر مسعود حبیبی رییس سازمان جهاد دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این مراسم اظهار کرد: بسیار خوشحال و مسرور هستم که در آغاز دهه فجر 43 سالگرد انقلاب اسلامی میزبان محققین، دانش پژوهان و همکاران گرانقدر در هشتمین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت می باشیم. امیدوارم این رویداد علمی فرصتی مناسب برای بهره مندی از آخرین یافته ها و دستاوردهای علمی در زمینه درمان زخم و ترمیم بافت باشد.
وی گفت: قریب به دو سال می باشد اپیدمی کرونا تمام شئونات جامعه را تحت تأثیر خود قرار داده و نه تنها کشور ما بلکه این پاندمی بسیاری از کشورها را تحت تأثیر قرار داده و قریب به 400 میلیون نفر در سراسر دنیا به این بیماری مبتلا شده اند و از میان مبتلایان قریب به 6 میلیون نفر جان خود را از دست داده اند. در این مدت از تمامی امکانات دولت برای مردم در جهت مقابله با این بیماری به کار گرفته شد که از این فرصت استفاده می کنم و از مسئولان، مدیران حوزه سلامت و کادر درمان صمیمانه قدردانی می کنم.
دکتر حبیبی افزود: این همه گیری بیماری کرونا چون اتفاقی و مرگ و میر آن در یک بازده زمانی مشخص بوده، توجه همگان را به خود جلب کرد، اما بیماری های غیر واگیر دار علت دو سوم مرگ و میرها را برعهده دارند، اثرات مرتبط آن با سلامت دراز مدت بوده و عموماً نیاز به درمان و مراقبت طولانی مدت دارند، براساس گزارش بهداشت جهانی سالانه 41 میلیون مرگ و میر به علت بیماری واگیردار اتفاق افتاده است. زخم های مزمن که از عوارض مشترک بسیاری از بیماری های غیر واگیردار همچون دیابت، بیماری های عروقی، کم تحرکی و چاقی می باشد. یک مشکل بزرگ سیستم بهداشتی و سلامت می باشد که فراوانی آن در جامعه 8 دهم درصد از جمعیت را شامل می شود و مرگ و میر سالانه ناشی از زخم های نورپاتیک از مجموعه مرگ های 5 ساله ناشی از سرطان پستان، پروستات و ..... بالاتر می باشد به عبارتی ضعف های مزمن یک مرگ خاموش دارند.
دکتر حبیبی توجه بیشتر به بیماران زخم را ضروری دانست و عنوان کرد: در ایران هزینه درمان بیماران جدید زخم های پای دیابتی بیش از هزار میلیارد تومان در سال برآورد می شود. با عنایت به اهمیت موضوع، محققان و پژوهشگران در پژوهشکده فرآوری های نوین زخم و ترمیم جهاد دانشگاهی با انجام تحقیقات بالینی و پایه برای ارتقا و توسعه درمان زخم های مزمن فعالیت های بسیاری زیادی انجام داده اند. نتایج و دستاوردهای علمی نه تنها در قالب دهها مقاله علمی منتشر گردیده بلکه مستقیماً در درمان بیماران در مراکز درمان زخم پای دیابتی و مراکز درمان وابسته در درمان بیماران به کار گرفته شده و شاهد نتایج ارزشمندی در درمان و پیشرفت درمان بیماران بوده ایم. و تلاش ما بر این بوئده که با برگزاری سمینارها، دوره ها و کارگاه های آموزشی در جهت انتقال دانش به همکاران اقدام نماییم و امروزه بالغ بر 800 نفر از همکاران پزشک و پرستار در این دوره های آموزشی شرکت کردند و شبکه ای منسجم برای درمان زخم های مزمن در سراسر کشور ایجاد شده است.
رییس سازمان جهاددانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: با توجه به تاکیدات، حمایت های مقام معظم رهبری برای تولیدات داخل محققان با یک همکاری بین رشته ای موفق به تولید و کسب موافقت اصولی با سه زخم پوش نوین و پر مصرف گردیدند و امیدواریم به زودی شاهد تولید صنعتی این زخم پوش ها برای استفاده همگانی باشیم.
دکتر حبیبی اظهار کرد: از همه محققین و دانش پژوهان برای استمرار این جهاد علمی و ارتقای علمی و خدمت به بیماران دعوت به عمل می آوریم
وی نسبت به پیشگیری بیماری های زخم تأکید کرد و گفت: نکته بسیار حائز اهمیت این است که در بیماری های غیر واگیردار منجر به زخم های مزمن همچون دیابت، سبک زندگی بسیار با اهمیت می باشد و در صورت داشتن سبک زندگی سالم، تغذیه و ورزش مناسب از ابتلا به این بیماری ها جلوگیری می گردد و بر این اساس محققین در عرصه پژوهش سبک زندگی سالم فعالیت هایی را در این خصوص در جهاد دانشگاهی شروع نموده اند. و نقش رسانه ها به ویژه صدا و سیما در ترویج سبک زندگی سالم و پیشگیری از این بیماری ها بسیار با اهمیت می باشد همانگونه که در پیشگیری از همه گیری کرونا بسیار موثر بود.
رییس سازمان جهاد دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: نکته حائز اهمیت دیگر این است که این بیماران بیشتر سالمندان، طبقات متوسط و اقشار آسیب پذیر می باشند که به علت بیماری های مزمن تحت درمان بوده اند و بیشترین حمایت ها را نیاز دارند لذا لازم است حمایت بیشتر برای درمان از این بیماران انجام گیرد و سازمان های بیمه گر برای پوشش کامل و درمان این بیماران اقدام موثرتری باید انجام دهد و حتی جذب و حمایت های انسان دوستانه و خیرین در این زمینه بسیار مهم است.
دکتر حبیبی در پایان گفت: لازم می باشد از اساتید بزرگوارم که در راهبری این کنگره علمی، دکتر پروین معصومی، دکتر جمالی زواره و دکتر طبایی دبیر کنگره و همکاران اجرایی خود در حوزه معانت پژوهشی جهاد دانشگاهی و دبیر اجرایی برنامه دکتر حسینیان صمیمانه تشکر کنم‌. از حضور اساتید بزرگوار ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران، مسئولین دانشگاه تهران و جهاد دانشگاهی در این برنامه صمیمانه تشکر می کنم.

تلفات زخم پای دیابتی با سرطان‌ها قابل رقابت است
دبیر ششمین کنگره بین المللی و هشتمین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت گفت: 30 درصد افراد دچار زخم پای دیابتی در طی پنج سال جان خود را از دست می‌دهند که این رقم قابل رقابت با سرطان‌هاست.
 دکتر سیدمهدی طبایی در مراسم افتتاحیه گفت: چالش زخم در دنیا اکنون نه به عنوان یک چالش حوزه سلامت بلکه یک چالش اجتماعی و اقتصادی است. از دیابت، پیری جمعیت و افزایش وزن و چاق به عنوان سه عامل زمینه‌ساز شایع برای ایجاد زخم‌های مزمن مثل زخم پای دیابتی نام برده می‌شود.
این متخصص پوست افزود: با توجه به سبک زندگی و عرصه تکنولوژی و زندگی مرفه جوامع مختلف دیابت روز به روز در حال افزایش است. آمار افراد مبتلا به دیابت در جهان بیش از 460 میلیون نفر تخمین زده می‌شود که می‌توان گفت دیابتی‌ها سومین کشور پر جمعیت جهان را دارند.
دبیر کنگره زخم و ترمیم بافت با بیان اینکه زخم پای دیابتی یکی از مهمترین عوارض ناشی از عدم کنترل مناسب دیابت است گفت: از هر چهار نفر مبتلا به زخم پای دیابتی، یک نفر دچار قطع عضو می‌شود. از سوی دیگر 30 درصد افراد دچار زخم پای دیابتی در طی پنج سال جان خود را از دست می‌دهند که این میزان رقم قابل رقابت با سرطان‌هاست.
دکتر طبایی با اشاره به تحلیل‌های موجود حاکی از پیری جمعیت کشور در سال‌های آینده ادامه داد: پیر شدن جمعیت، عوارض گوناگونی  دارد که یکی از آنها افزایش شیوع دیابت است. در سن زیر 44 سال شیوع دیابت حدود 4 درصد است ولی در بالای 65 سال حدود 28 درصد می‌شود و همین آمار باعث افزایش خطر ابتلا به زخم‌های مزمن می‌شود.
این متخصص پوست افزود: چاقی نیز یکی دیگر از عوامل زمینه ساز زخم‌های مزمن به شمار می‌رود. میانگین آمار چاقی در دنیا حدود 13 درصد است و در این زمینه هم ایران جزو سردمداران این موضوع به حساب می‌آید؛ به طوری که طبق آخرین آمار منتشر شده، بعد از آمریکا، و پنج کشور خاورمیانه ایران در رده ششم جهان قرار گرفته است. همه موارد بحث اهمیت و پرداختن به موضوع زخم را دو چندان می‌کند.

دبیر کنگره زخم و ترمیم بافت در پایان ابراز امیدواری کرد که کنگره زخم سبب‌ساز تبادلات علمی و تشکیل نشست‌های تکمیلی شود و راهگشای حوزه های درمان و به آموزش در نجات اندام و جان انسان‌ها باشد.

زخم و درمان آن در آینده در راس پزشکی قرار خواهد گرفت

دکتر پروین منصوری دبیر علمی کنگره سالانه زخم و ترمیم بافت جهاددانشگاهی نیز گفت: کنگره زخم و ترمیم بافت که اولین و تنها کنگره زخم در کشور است توانسته راهی برای اساتید و دانش پژوهان هموار کند.

این متخصص پوست با جهانی خواندن معضل زخم ادامه داد:‌ با توجه به افزایش سن در جهان و رویارویی با تعداد زیاد افراد مسن در سالهای اخیر، موارد ابتلا به  انواع زخم‌های پوستی رو به افزایش است. زخم نه تنها در اثر حوادث و صدمات بلکه به دلایل متعدد پزشکی چون اختلالات متابولیک مثل دیابت، فشار خون، چربی خون بالا، سرطان ها و چاقی و بیماری های خودایمنی و حتی مصرف برخی داروهای دیگر می تواند زمینه ساز ایجاد زخم باشد.

دبیر علمی کنگره زخم و ترمیم بافت در بخش بالینی افزود: با توجه به افزایش سن در جهان و رویارویی با تعداد زیاد افراد مسن در سالهای اخیر، موارد ابتلا به  انواع زخم های پوستی رو به افزایش است و آگاهی با روش‌های درمانی و تشخیصی نوین برای همه متخصصان، پرستاران و درمانگران زخم الزامی است.

او با بیان اینکه در سالهای اخیر نگاه مراکز علمی جهان به رویکردهای تشخیصی و روش های درمانی جدید در حوزه زخم چشمگیرتر بوده است گفت: مطمئن هستم توجه به زخم و درمان   آن در آینده در راس پزشکی قرار می گیرد.

او افزود: کنگره زخم و ترمیم بافت جهاد دانشگاهی که حاصل آن تاسیس مراکز درمانی و ساخت ابزارهای تشخیصی و درمانی متفاوت در کشور بوده توانسته موفق عمل کند و به رسالت خود نزدیک شود.

گفتنی است، برگزاری این کنگره بین‌المللی تا ۱۵ بهمن ماه ادامه دارد و علاقه مندان می‌توانند با مراجعه به سایت کنگره به نشانی https://wtrc.jdtums.ir  از فرآیندهای طراحی شده در کنگره به طور کامل مطلع شوند.