تدوین برنامه احیاء پشم و بازگشت آن به زنجیره ارزش اقتصاد خراسان شمالی

معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی خراسان شمالی از تدوین برنامه برای احیاء پشم و بازگشت آن به زنجیره ارزش اقتصاد استان در راستای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خبرداد.
۰۴ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۲ کد : ۴۰۸۹۶ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان شمالی، حسن خوش صفا، معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی خراسان شمالی در این خصوص اظهارکرد: شرایط آب و هوایی در خراسان شمالی از جمله دلایلی است که موجب شده تا این استان در زمینه تولیدات کشاورزی، باغی، دام، طیور و آبزی پروری و ... به عنوان یکی از قطب های مهم به شمار آید که علاوه بر تامین نیازهای استان گوشه چشمی نیز به صادرات آن به دیگر مناطق کشور داشته باشد، این در حالی است که خراسان شمالی حتی می تواند در زمینه صادرات این محصولات به خارج کشور نیز دارای رتبه خوبی باشد .
تدوین برنامه احیاء پشم و بازگشت آن به زنجیره ارزش اقتصاد خراسان شمالی

وی ادامه داد: در میان صدها محصول تولیدی این استان باید نامی از پشمی که توسط دامداران و عشایر تولید می شود برده شود که در حال حاضر به علت بی توجهی به بازاریابی و استفاده از فناوری های نوین فراموش شده است.

خوش صفا افزود: با وجود آنکه تولید گلیم، قالی و قالیچه از مهمترین صنایع دستی زنان روستایی و عشایر خراسان شمالی به حساب می آید که برای تولید آن نیاز به پشم است، اما نبود صنایع تبدیلی برای تیدیل پشم به نخ  از جمله مشکلاتی است که سبب شده تا پشم های تولیدی روی دست دامداران عشایر و روستایی مانده و در بیشتر موارد آنها مجبور شوند تا این محصول خود را، به پشم چینان رایگان بدهند.

وی یادآورشد: طبق گفته مسئولان جهادکشاورزی استان، خراسان شمالی کارخانه فراوری پشم ندارد و ۹۰ درصد پشم تولیدی به صورت خام به سایر استان‌ها صادر می‌شود.

وی گفت: همچنین بنا به آمار، عشایر استان ۷۵۰ هزار رأس دام سبک در اختیار دارند که سالانه یک هزار و ۲۰۰ تُن پشم تولید می‌شود، میانگین تولید پشم نیز به ازای هردام سبک  یک و نیم کیلو است که ۲۰ درصد از پشم در تولید صنایع دستی عشایر و ۸۰ درصد دیگر توسط بازاریان و دلالان خریداری می‌شود.

وی با بیان این که با توجه به دور ریزی پشم، ایجاد آلودگی های محیطی و شایعاتی از قبیل عدم کارایی و رنگ پذیری آن سبب شده که حجم بالایی از پشم تولیدی خراسان شمالی از استان خارج شود، گفت: بر این اساس در جهاددانشگاهی استان تلاش کردیم تا با مشارکت بخش خصوصی و پیشران های فعال در حوزه گلیم و فرش صنعت پشم را در استان احیا کرده و به زنجیره ارزش اقتصاد خراسان شمالی بازگردانیم.

خوش صفا با تاکید بر این که باید خلاء نبود صنایع فراوری در استان را با استفاده دستگاه های کوچک ریسندگی خانگی پر کنیم ، ادامه داد: می توان با استفاده از ظرفیت پیشرانان و اعطای دستگاه های ریسندگی به زنان فعال در حوزه گلیم و فرش هر خانه را به یک کارخانه تولید نخ تبدیل کرد تا پتانسیل موجود در صنعت پشم استان در همین منطقه مورد استفاده قرار گیرد.

وی یادآورشد: هم اکنون دستگاه ریسندگی خانگی از سوی جهاددانشگاهی خراسان شمالی به پیشرانان حوزه فرش و گلیم واگذار شده تا فرآیند تولید نخ از پشم خراسان شمالی در این منطقه هم انجام شود.

وی ادامه داد: همچنین دستگاه های کوچک ریسندگی توسط یکی از واحدهای فناور زیرمجموعه جهاددانشگاهی کشور تولید شده که در سازمان زندان های خراسان شمالی نیز توسط مددجویان مورد استفاده قرار گرفته است.

گفتنی است خراسان شمالی بیش از ۱۶ هزار بافنده دارد.