مدیر کل راهبری و پژوهش معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی:

تحریم ها همیشه برای جهاددانشگاهی یک فرصت بوده است

۲۷ آذر ۱۳۹۷ | ۱۰:۰۱ کد : ۴۰۲۶ تاپ خبر پژوهشی مصاحبه
مدیر کل راهبری و پژوهش معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی افزود: تحریم ضربات زیادی می زند ولی همیشه اینگونه بوده که تنگناهای این چنینی برای جهاددانشگاهی فرصت بوجود می آورد و هر گاه تحریم می شویم نگاه مدیریت عالی کشور به درون بیشتر می شود و در این شرایط وضعیت کار برای جهاددانشگاهی بیشتر و رجوع بیشتر می شود و این اتفاق الان در حل رخ دادن است.
تحریم ها همیشه برای جهاددانشگاهی یک فرصت بوده است

به گزارش روابط عمومی واحد صنعتی اصفهان، مدیر کل راهبری و پژوهش معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی در گردهمائی مدیران جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان که 24 آذر ماه به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد تصریح کرد: در واحد صنعتی اصفهان به منابع انسانی خیلی اهمیت داده می شود و در گزارش ها و پیگیری های رئیس واحد منابع انسانی و کمک به همکاران در اولویت است و ارزش این کار را خوب متوجه هستند و این از دارائی‏های مهم واحد صنعتی اصفهان بوده و خوشبختانه مدیریت واحد این موضوع را مورد توجه قرار داده است.

دکتر حاجیلری افزود : کار پژوهش کار خرد ورزانه و فداکارنه است و باید ببینیم دیگران را چگونه می توانیم با خرد ورزی و عقلانیت و به کارگیری از ابزارهای علمی کمک بکنیم. خدمت خردمندانه معمولاً خدمت سخت‏تر است و از جایگاه برتری هم برخوردار است به همین دلیل در روایت دینی نیز جایگاه عالم و دانشمند را بسیار برجسته و برتر دیده شده و همیشه  جامعه‏ای توسعه یافته است که عالم و دانشمندش بر صدر بنشینند و اگر این اتفاق افتاد جامعه به سمت یک توسعه عمیق و ماندگار حرکت خواهد کرد ولی اگر خردمندان و عالمان در جایگاه خودشان نباشند آن جامعه نمی تواند پیشرفت عمیقی داشته باشد. بنابراین هفته پژوهش فرصتی است که بتوانیم خرد ورزان و عالمان خودمان را در صدر بنشانیم.

وی افزود: مجموعه واحد صنعتی اصفهان خیلی عالمانه و خردمندانه در حال دنبال کردن برنامه ها هستند و این سابقه گذشته خیلی عمیقی هم داشته به ویژه، در دفاع دانش بنیان دوران دفاع مقدس، جزء واحدهای پیشتاز بوده و طرح های ارزشمندی را در آن دوران انجام داده و البته فراز و نشیب هایی هم داشته که طبیعی است و بالاخره حیات هر سیستمی فراز و فرودهایی دارد، ولی این حرکت ها با مدیریت خردمندانه به ویژه در دوره جدید در حال توسعه بوده است.

دکتر حاجیلری  با بیان این مطلب که مهم‏ترین سرمایه و دارائی جهاددانشگاهی منابع انسانی است و سرمایه‏ی سخت‏افزاری‏مان خیلی ضعیف است، خاطر نشان کرد: اما به نظر می‏رسد امکانات سخت‏افزاری در اولویت چندم و منابع انسانی در اولویت اول است.

وی افزود:  در واحد صنعتی اصفهان به منابع انسانی خیلی اهمیت داده می شود و در گزارش ها و پیگیری های رئیس واحد منابع انسانی و کمک به همکاران در اولویت است و ارزش این کار را خوب متوجه هستند و این از دارائی‏های مهم واحد صنعتی اصفهان بوده و خوشبختانه مدیریت واحد این موضوع را مورد توجه قرار داده است.

 وی تصریح کرد : عقبه کار واحد صنعتی اصفهان این امکان را فراهم می‏کند که واحد به سمت اجرای پروژه های کلان حرکت کند.

مدیر کل راهبری و پژوهش معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی  افزود: تحریم ضربات زیادی می زند ولی همیشه اینگونه بوده که تنگناهای این چنینی برای جهاددانشگاهی فرصت بوجود می آورد و هر گاه تحریم می شویم نگاه مدیریت عالی کشور به درون بیشتر می شود و در این شرایط وضعیت کار  برای جهاددانشگاهی بیشتر و رجوع بیشتر می شود و این اتفاق الان در حل رخ دادن است.

دکتر حاجیلری یادآور شد : در دیدارهای هفتگی که مقام معظم رهبری با دستگاهی که بخصوص در حوزه دانشی فعالیت دارند، 40 نفر از محققین جوانی آن دستگاه که زیر 40 سال سن داشته و کار علمی و محققانه انجام داده اند، انتخاب و محضر ایشان گزارشی ارائه می دهند، در دیدار و ارائه گزارش 3 ساعته 15نفر از محققین جهاددانشگاهی به همراه رئیس جهاددانشگاهی به ایشان،گزارش آنقدر عالی بود که ایشان دستور می‏دهند که کارهای جهاددانشگاهی در دستگاه‏ها و سیستم ها خوب پیگیری شود و این موضوع فرصت کاری بسیار عالی به وجود آمده است و این فرصت در واحد صنعتی اصفهان برای کارهای عظیم نیز وجود دارد و باید این موضوع به صورت جدی پیگیری و ما هم در این راستا و کمک به واحد صنعتی اصفهان کوتاهی نخواهیم کرد.

وی افزود: باید به سمت حوزه فناوری  و تولید محصولات حرکت کنیم و هم اکنون واحدهای جهاددانشگاهی که محصول تولید کرده اند، کمتر مشکل دارند و واحدهایی که محصول مشخص و روشنی ندارند، دچار مشکلات متعددی هستند.

در مورد واحد صنعتی اصفهان توقع وجود دارد که به سمت محصولات بیشتر و دانش بنیان حرکت کنند و باید از پراکنده‏کاری پرهیز و تمرکز روی توانمندی ها و عمق بخشی به فعالیت ها صورت پذیرد.

دکتر حاجیلری تصریح کرد: در دوره‏ی جدید و مسئولیت مهندس تیموری ، نسبت به چهار سال قبل جهت‏گیری‏های خوب و کارهای بیشتری انجام شده و این باید در قالب برنامه‏ریزی دقیق صورت بپذیرد. برنامه‏ی ششم خیلی خوب است و چنانچه نیاز به اصلاحات و تغییرات هست انجام پذیرد.

ایشان تاکید کرد: واحدهایی که مجموعه‏ای همدل داشته اند، اختلافات داخلی کمتری هم داشته‏اند و مجموعه پیشرفت خوبی داشته و بالعکس واحدهایی که کارهای خیلی خوبی داشته‏اند ولی اختلافات داخلی باعث تضعیف و از بین رفتن دستاوردها شده است و در این واحد با توجه به اخلاق و صبوری رئیس واحد و توجه ایشان به نیروها و همکاران و تجربه ایشان و مدیران مجموعه، زمینه‏ی شکل‏گیری یک واحد نمونه وجود دارد و این صمیمت داخلی بزرگترین سرمایه‏ی واحد صنعتی اصفهان است و باید این صمیمیت ها را قدر دانست.

 

در حوزه‏های آموزشی، فرهنگی و حتی پشتیبانی نیز باید پژوهش‏ اتفاق بیافتد

همچنین رئیس جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان نیز در جمع مدیران واحد گفت:  در حوزه معاونت پژوهشی واحد یک چشم انداز منسجم تدوین و اجرائی شده، همچنین معاونت آموزشی چشم‏انداز بلندی را با هماهنگی لازم بین مراکز آموزشی تهیه کرده و بقیه‏ی حوزه‏ها نیز باید به این سمت حرکت کنند.

مهندس مرتضی تیموری افزود: تهیه یک چشم انداز منسجم در کل واحد، یک ضرورت بود و این ضرورت بایستی مستمر باشد. وقتی چشم‏انداز واحد در حوزه پژوهشی قطب شدن در حوزه آب مطرح می‏شود باید چنین کاری در سایرحوزه‏ها انجام شود و بدین معنی است که حوزه‏های 4گانه‏ی جهاددانشگاهی واحد باید در راستای یک چشم انداز واحد حرکت کنند که البته کار سختی است.

وی خاطر نشان کرد: انجام این حجم فعالیت علمی، پژوهشی و دانش بنیان برای جهاددانشگاهی اعتبار و برند علمی لازم را ایجاد می کند و باید این اعتبار و برند علمی را حفظ و ارتقاء داد.

مهندس تیموری تاکید کرد: ما باید ارتباطمان را با بدنه‏ی جامعه، از طریق حوزه‏ی آموزشی ایجاد کنیم ، آن هم ارتباطی سودمند برای جامعه‏ و ارتباط با اساتید و دانشجویان را از طریق حوزه‏ی فرهنگی حفظ کنیم. تمام این امور برند رفیع، موفق و پابرجا از جهاددانشگاهی در چشم تمام مخاطبین می‏سازد، لذا همه‏ی اینها در کنار هم می‏تواند ما را در راهی که در پیش داریم موفق کند و این موفقیت‏ها بسیار لذت‏بخش و روحیه بخش است.

وی، مطالعه‏ی آگاهانه‏ و برنامه‏ریزی هوشمند در مواجه با مسائل و مشکلات به قصد رفع پیچیدگی و ارائه‏ی راه‏حل را از جمله تعاریف پژوهش عنوان کرد و با بیان این مطلب که در تمام حوزه‏های جهاددانشگاهی نیاز به پژوهش داریم، تصریح کرد: در حوزه‏های آموزشی، فرهنگی و حتی پشتیبانی نیز باید پژوهش‏ اتفاق بیافتد.

وی، انجام کارهای بدیع، نووخلاقانه و حرکت به سوی بازارهای جدید و تکنولوژی روز را از جمله راه‏حل جدید برای مسائل جامعه بر شمرد و افزود: در حوزه‏های پشتیبانی بیشتر از همه جا نیاز به پژوهش داریم. بحث نیروی انسانی و دست یابی به منابع مالی در این بازار پررقابت و مشکلات اقتصادی و معیشتی امروزی، به برنامه‏های دقیق و هوشمندانه نیازدارد که در این برنامه باید همه ذی‏نفعان خود از جمله شرکا و کارفرمایان نیز از این تعامل راضی بوده و نفع ببرند.

گفتنی است  در این گردهمائی که با هدف آگاهی سایر حوزه ها از فعالیت ها و برنامه های معاونت پژوهشی واحد برگزار شد، مهندس ابوذر پور مدنی معاون پژوهشی واحد و مدیران گروه ها و مراکز تخصصی واحد به ارائه گزارش پروژهای انجام پذیرفته و در دست اجرا پرداختند.

بازدید دکتر حاجیلری از گروه های پژوهشی و مراکز تخصصی و گفتگو و تبادل نظر با مدیران و تجلیل از پژوهشگران برتر ، از برنامه های این گردهمائی بود.


نظر شما :