متخصص بیماری‌های عفونی مرکز خدمات تخصصی داخلی جهاددانشگاهی خراسان رضوی تشریح کرد:

راه‌های انتقال و کنترل بیماری ایدز؛ کاهش وزن سریع و تب های تکرارشونده از علایم جدی ابتلا به این بیماری

متخصص بیماری‌های عفونی مرکز خدمات تخصصی داخلی جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به اینکه ایدز ( AIDS ) به معنای «سندرم نقص ایمنی اکتسابی» است، گفت: این بیماری توسط ویروسی به نام اچ آی وی منتقل می‌شود و می‌تواند فرد مبتلا به این بیماری را به مرور زمان و با
۱۳ آذر ۱۴۰۰ | ۰۹:۴۶ کد : ۳۸۶۱۱ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر حمید قربانی با بیان این مطلب افزود: بیماری ایدز، سیستم ایمنی بدن که وظیفه مقابله با ویروس‌ها، باکتری‌ها و هر نوع عامل بیماری‌زای دیگر را دارد در بدن فرد آهسته از بین می‌برد، در نتیجه بدن در برابر ویروس‌ها، باکتری‌ها، انگل‌هاو قارچ‌ها و سلول‌های سرطانی مقاومت خود را از دست می‌دهد.
راه‌های انتقال و کنترل بیماری ایدز؛ کاهش وزن سریع و تب های تکرارشونده از علایم جدی ابتلا به این بیماری

متخصص بیماری‌های عفونی مرکز خدمات تخصصی داخلی جهاددانشگاهی خراسان رضوی عنوان کرد: ویروس ایدز عضو گروهی از ویروس‌ها به نام رترویروس ها است که سلول‌های دفاعی انسان را آلوده می‌کند و از این سلول‌ها جهت تکثیر خود استفاده می‌کند. این ویروس ابتدا موجب دو بیماری سندروم رتروویرال حاد و بزرگی غدد لنفاوی می‌شود اما بعد از مدتی حدود دو تا ده سال،  منجر به بیماری ایدز یا سندروم نقص ایمنی اکتسابی شده که سبب اختلال سیستم ایمنی بدن می‌شود، به صورتی که بدن قادر به مبارزه با برخی عفونت‌ها نیست.بیشتر این عفونت‌ها، عفونت‌هایی فرصت طلب و سایر بیماری‌هایی هستندکه در شرایط ضعف سیستم ایمنی بیمار را مبتلا می‌کنند. وقتی فردی با ویروس ایدز آلوده می‌شود و ویروس وارد بدن او می‌شود، ابتدا ویروس در لنفوسیت‌های خون او زندگی و تکثیر پیدا می‌کند.

دکتر قربانی در ادامه تصریح کرد: انتقال خون از فرد مبتلا،تماس جنسی بدون پیشگیری با فرد آلوده به ایدز، استفاده از سوزن یا سرنگ مشترک با یک فرد آلوده به ویروس ایدز و انتقال ویروس از مادر به فرزند در حین بارداری، زایمان یا شیردهی از جمله راه‌های انتقال این ویروس است.

وی عنوان کرد: انتقال ویروس ایدز از یک فرد به فرد دیگر به آسانی ویروس‌های دیگر نیست. این ویروس کمتر از ۵ دقیقه در محیط باقی می‌ماند. این ویروس از راه هوا یا غذا منتقل نمی‌شود، به عنوان مثال از راه عطسه یا سرفه کردن. هیچ موردی از انتقال ایدز از راه تماس‌های عادی روزانه یک فرد آلوده با همخانه ای ها، همکاران، خویشاوندان یا دوستانش که از ظروف و توالت مشترک استفاده می کنند دیده نشده است. ایدز همچنین از راه در آغوش گرفتن و بوسیدن منتقل نمی‌شود. ویروس ایدز در عرق، استفراغ، مدفوع و ادرار وجود دارد، ولی تاکنون مواردی از انتقال در اثر آنها گزارش نشده است. اما در صورت تماس این موارد با پوست بریده شده خطر انتقال وجود دارد. مگس، پشه و حشرات دیگر ویروس را منتقل نمی کنند.

دکتر قربانی کاهش وزن سریع، تب های تکرارشونده و یا تب بیش از یک ماه، تعریق شبانه فراوان، ضعف و خستگی شدید و غیرقابل توجیه، اسهالی که بیش از یک ماه طول کشیده باشد، عفونت ریه یا سرفه مداوم بیش از یک ماه، از دست دادن حافظه، افسردگی و یا سایر اختلالات عصبی و لکه‌های قرمز، قهوه‌ای، صورتی یا بنفش بر روی پوست، داخل دهان، بینی یا پلک‌ها وپلاک سفید رنگ با ظاهر مویی در دهان را از جمله علایم بیماری ایدز دانست.

وی اظهار کرد: در حال حاضر بیماری ایدز هیچ گونه درمان قطعی ندارد؛ اما درمان‌های ترکیبی با داروهای ضدرتروویروسی جدید توانسته بیماری را در بسیاری از بیماران کنترل کند. افرادی که رفتارهای پرخطر داشته‌اند، می‌توانند با مراجعه به مرکز بیماری‌های رفتاری و عفونی مرکز بهداشت شهرستان، بطور رایگان از خدمات تشخیصی، مشاوره‌ای و درمانی استفاده کنند.

متخصص بیماری‌های عفونی مرکز خدمات تخصصی داخلی جهاددانشگاهی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: این بیماری واکسن موثری هم ندارد  و بهترین راه پیشگیری از بیماری کنترل راه‌های انتقال بیماری به افراد و پرهیز از رفتارهای پرخطر می باشد.

وی پیشگیری از انتقال جنسی، عدم استفاده از سرنگ مشترک در معتادان تزریقی،پیشگیری از انتقال از طریق خون و پیشگیری از انتقال در زمان تولد را از راه های پیشگیری از ایدز  برشمرد.