تاثیر گیاهان دارویی بر التهاب گلو

التهاب گلو، به عنوان یک علامت در بسیاری از بیماری‌های عفونی و التهابی دستگاه تنفس فوقانی دیده می‌شود. این علامت بسیار شایع می‌باشد و بسیاری از عوامل ویروسی و باکتریال و حتی غیرعفونی باعث این التهاب می‌شوند و می‌تواند باعث ورم لوزه‌ها شود.
۱۰ آذر ۱۴۰۰ | ۰۹:۳۸ کد : ۳۸۵۵۹ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی ، دکتر شمسعلی رضازاده متخصص شیمی دارویی و عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی این پژوهشکده، درخصوص التهاب و ورم گلو عنوان کرد: التهاب گلو دارای دو حالت حاد و مزمن است که نوع حاد التهاب آن غالبا با التهاب مجاری فوقانی تنفسی همراه می باشد و علت آن عفونت های ویروسی یا میکروبی است و در نوع مزمن آن که فارنژیت نام دارد ، بر اثر دیابت ،ورم مخاط بینی ، افراط در سیگار کشیدن . مصرف مشروبات الکلی ،سینوزیت و گاهی نیز براثر برگشت محتویات اسید معده پیش می آید.
تاثیر گیاهان دارویی بر التهاب گلو

رضازاده در ادامه گیاهان دارویی موثر در رفع التهاب و ورم مخاط گلو و همچنین ناراحتی های ناشی از آن را برشمرد و اظهار کرد: گیاه انجبار  با نام. علمی Polygonum  Bistorata L  در التهاب دهان، گلو وهمچنین در درمان آفت بسیار موثر است و جوشانده دو مشت ریزوم گیاه در یک لیتر آب به طوری که به مدت 15دقیقه بجوشد را توصیه کرد.

وی اظهار کرد: این جوشانده را پس از صاف کردن به صورت غرغره و شستشوی مخاط دهان و حلق می توان استفاده کرد.

وی گیاه بارهنگ را نیز در رفع التهاب مخاط دهان و حلق و حنجره موثر دانست بدین صورت که  50 تا 100گرم برگ یا ریشه گیاه  را در یک آب جوشانده و در روز 3 فنجان مصرف شود.

یکی دیگر از گیاهانی که این عضو هیات علمی در درمان التهاب گلو موثر دانست مریم گلی می باشد. مریم گلی با اسم علمی Salvia officinalis  قابض و دارای اثر درمانی در رفع آنژین  ، ورم مخاط دهان ،حلق و زبان است و  می توان با شستشوی مخاط دهان و حلق به صورت غرغره کردن و یا مصرف جوشانده 5گرم برگ گیاه در یک لیوان آب از اثر درمانی این گیاه استفاده کرد.

وی در پایان به خواص بی نظیر ختمی و ممرز بعنوان قابض، نرم کننده مخاط ها و دارای اثر رفع تحریکات مخاط دهان و حلق اشاره کرد و خاطرنشان کرد:  در حدود 10 گرم از قطعات ریشه این گیاهان را در یک لیتر آب به طوری که به مدت 10 دقیقه بجوشد، جوشانده و بعد از صاف کردن به صورت غرغره و شستشوی مخاط حلق و دهان مورد استفاده قرار دهید.