عضو هیات علمی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی مطرح کرد؛

بولاغ اوتی؛ گیاهی ضدالتهاب و برطرف کننده ناراحتی‌های گوارشی

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بولاغ اوتی برای ناراحتی های صفراوی و گوارشی مؤثر بوده ، گفت: این گیاه ضدالتهاب و ضد خون ریزی است و خون را تصفیه می‌کند.
۰۶ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۲ کد : ۳۵۲۱۲ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، دکتر طیبه شاهی گفت: بولاغ اوتی که با نام های ‌دیگر آب تره، علف چشمه، شاهی آج، بولاغ اودی، بالاغوتی و جرجیر آبی هم شناخته می شود، گیاهی است که برگ، دانه و گل آن کاربرد درمانی دارد.
بولاغ اوتی؛ گیاهی ضدالتهاب و برطرف کننده ناراحتی‌های گوارشی

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به این‌که این گیاه به دلیل وجود ویتامین Cخاصیت ضد اسکوربوت دارد ، افزود: مصرف بولاغ اوتی املاح موردنیاز بدن را تأمین می کند ، برای ناراحتی های صفراوی و گوارشی مؤثر بوده، اشتهاآور است و خون را تصفیه می کند.
دکتر طیبه شاهی ادامه داد: این گیاه برای رفع عوارض پوستی مفید است، قند خون را کاهش می دهد و برای دفع سنگ کلیه مؤثر است.
عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان این‌که بولاغ اوتی ضدالتهاب و ضد خون ریزی است ، بیان کرد: این گیاه اشتهاآور و خلط آور بوده و مصرف مداوم آن از حاملگی جلوگیری می کند.
دکتر شاهی، مقدار مصرف روزانه این گیاه را 100گرم همراه با شیر یا دم کرده 30گرم در یک لیتر آب عنوان کرد و یادآور شد: برای تهیه دم کرده از 51گرم گیاه خشک در نیم لیتر آب استفاده می شود همچنین از گیاه تازه به صورت سالاد و به میزان روزانه 40تا 100گرم نیز استفاده می شود.
 وی خاطرنشان کرد: مصرف بیش ازحد آن در برخی از افراد ممکن است مخاط گوارش را تحریک کرده و بر مخاط لثه ها اثر نامطلوب داشته باشد.
همچنین بدلیل امکان آلودگی های محیطی همراه گیاه، بهتر است پس از شستشوی کامل بصورت دمکرده مورد استفاده قرار گیرد.