رییس پژوهشکده توسعه تکنولوژی جهاددانشگاهی اظهار کرد:

تمرکز بر توسعه فناوری‌های حوزه آب و آبیاری تحت فشار/ طراحی و ساخت اولین گیربکس بالگرد در ایران

/جهاددانشگاهی، نماد عبور از موانع با باور توان ایرانی(۱۳۴)/
۱۹ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۲۹ کد : ۳۴۷۶۶ تاپ خبر پژوهشی
دکتر طباطبایی به مهم‌ترین دستاوردهای شاخص پژوهشکده توسعه تکنولوژی در یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: طراحی و ساخت اولین گیربکس بالگرد در ایران است که فقط با اطلاعات اولیه این کار صورت گرفت.
تمرکز بر توسعه فناوری‌های حوزه آب و آبیاری تحت فشار/ طراحی و ساخت اولین گیربکس بالگرد در ایران

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی صنعتی شریف، دکتر سیدمحمد طباطبایی رییس پژوهشکده توسعه تکنولوژی جهاددانشگاهی صنعتی شریف، به مناسبت چهل‌ویکمین سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی و در راستای بازخوانی فعالیت‌های این نهاد صنعتی در رابطه با ویژگی های خودکفایی گفت: نکته مثبت خوداتکایی نهراسیدن و دانستن قدر منابع است. این روحیه می‌تواند در بسیاری از پروژه‌هایی که برای اولین بار در کشور اجرا می‌شود موثر باشد. طبیعتا گسترش نوآوری و خودکفایی می‌تواند نقش موثری در جامعه داشته باشد و امید و خودباوری ایجاد کند.

وی اظهار کرد: دستیابی به فناوری‌های نوین و بومی سازی و توسعه آن در سطح کشور مهم‌ترین هدف این پژوهشکده است. برخی از این فناوری‌ها مربوط به توسعه فناوری‌های حوزه آب و آبیاری تحت فشار است. برنامه دیگر توسعه فناوری محیط زیست، توسعه فناوری­های اکولوژی صنعتی، توسعه فناوری‌های صنعت خودرو و قطعات آن با تکنولوژی جدید مانند vcu، tcu، انژکتور و گیربکس است. همچنین توسعه فناوری‌های صنعت نفت، رفع نیازهای مواد اولیه و تجهیزات با تکنولوژی سطح بالا به ویژه برای افزایش سطح کنترل کیفی از برنامه­های ماست. ورود به سایر حوزه‌های استراتژیک مورد نیاز کشور و فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در حوزه تحصیلات تکمیلی، دکترا و پسادکترا نیز از مهم­ترین برنامه‌های پیش رو پژوهشکده برای پاسخ به نیاز کشور در این حوزه است.

دکتر طباطبایی در رابطه با نقش پیوست فرهنگی در طرح‌های فنی - مهندسی اظهار کرد: جهادگران دانشگاهی بر این باورند که موتور محرک و اساس هر کاری جهت‌گیری آن است. اگر کاری بار فرهنگی نداشته باشد یا به ثمر نمی‌رسد، یا ثمر آن بیهوده است. اگر منظور دستورالعمل یا مستند کردن بحث‌های فرهنگی است، این موضوع می‌تواند یک وظیفه برای مدیران فرهنگی یا روابط عمومی‌های جهاد باشد.

رییس پژوهشکده توسعه تکنولوژی جهاددانشگاهی ادامه داد: به هر حال کار فرهنگی کار دل است و پیوست آن از همان نوع است. بیشتر دوستانی که در این جهت گام برمی‌دارند، دنبال آشکار کردن آن نیستند. همانطور که این ویژگی را در رفتار و اعمال بزرگان دینی و همچنین شهدا می­بینیم. خصوصیات فرهنگی یک فرد یا پروژه بیشتر باید توسط دیگران به منظور ترویج الگوسازی ثبت شود، زیرا روحیه این افراد اجازه آشکارسازی رفتار اخلاقی­شان را به آن ها نمی‌دهد.

وی بیان کرد: مدیریت جهادی یعنی ایمان، توکل، عشق، همدلی، خودباوری، پشتکار، تخصص، آموزش، تحمل، کار گروهی، میدان دادن به جوانان و این که با کمترین امکانات بیشترین بازده و بهره‌وری را به دست آورد. با داشتن روحیه مدیریت جهادی تمام مشکلات قابل حل است. این روحیه الزاماتی هم ندارد. فقط تحسین و تشویق می‌خواهد. حفظ روحیه، باور، نظارت و آموزش مستمر می‌طلبد. ما باید این الگوی بومی را بارور و حفظ کنیم. وقتی بسیاری از ویژگی‌های اخلاقی در گذشته و زمان جنگ تحمیلی جواب داده است، حتما باز هم جواب می‌دهد و می‌تواند راهگشایی برای حل مسایل کشور باشد.

دکتر طباطبایی در رابطه با نقش جهاددانشگاهی و واحدهای زیرمجموعه آن برای نقش آفرینی در سطح جامعه گفت: گسترش جهاددانشگاهی و واحدهای آن در سراسر کشور نقطه قوت این نهاد علمی است و البته وجه تمایز آن با دیگر نهادهای پژوهشی، آموزشی و فرهنگی در کشور نیز هست. همچنین ترکیب فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی و فرهنگی در جهاد یکی از وجوه تمایز اصلی فعالیت در این نهاد با سایر دستگاه‌های دولتی است. این ظرفیت می‌تواند در ماموریت کلان ملی به کار رود. به نظر من جهاددانشگاهی می‌تواند در تعامل با مسوولان برای یافتن راه حل مشکلات و ارایه راهکارها و ورود به حل مشکل نقش­آفرینی کند و ماموریت کلان ملی هم بپذیرد. این کار نافی استقلال جهاد نیست. جهاد می‌تواند به تشخیص خود در بسیاری از پروژه‌ها ورود کند. برای این کار سازماندهی و بازخوانی اهداف جهاد پس از 40 سال فعالیت جهادی، اصلی ضروری است.

وی تصریح کرد: مشکلات گوناگون در حوزه‌های متفاوت تنها در سایه ایمان و داشتن انگیزه کافی و هم­افزایی کاهش می یابد و برطرف می­شود. تجربه جهاد و روحیه اعضای جهاد در سال­های گذشته و درگیر بودن آن ها با مشکلات مختلف می‌تواند الگوی خوبی برای برخورد با مشکلات باشد. برخی راهکارهایی که این افراد دارند، می‌تواند به صورت موردی به کار گرفته شود یا در مواردی از نیروهای جهاد استفاده شود. برای مثال به کارگیری نیروهای جهاد در مدیریت‌ها و کمیسیون‌های مهم، حضور نیروهای جهاد در تصمیم‌گیری و استفاده از مشاوره آن ها، نظارت اعضای توانمند جهاد در پروژه‌های بزرگ کشور، حضور تصمیم‌گیران و مدیران در محیط جهاد و آموزش آنها، واگذاری برخی پروژه‌های مهم به جهاددانشگاهی، حضور و نظارت در چرخه‌های خرید مواد اولیه، تجهیزات خارجی خرید تکنولوژی، نظارت و تاییدها و گزارش‌ها و نهایتا کرسی‌های بحث و ارزیابی و نقد در جهاددانشگاهی می‌تواند در این راستا کمک کند.

دکتر طباطبایی به مهم‌ترین دستاوردهای شاخص پژوهشکده توسعه تکنولوژی در یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: پژوهشکده توسعه تکنولوژی علیرغم امکانات و نیروی انسانی محدودی که دارد؛ (60 نفر نیروی انسانی که تقریبا یک سوم آنان هیات علمی هستند و یک سوم دیگر نیروی کارشناسی و کارشناسی ارشد و یک سوم آخر هم نیروی ستادی هستند) توانسته است فعالیت‌های خوبی در رابطه توسعه تکنولوژی و توسعه فناوری در کشور داشته باشد.

وی افزود: اولین توسعه فناوری برای شرکت نفت و رساندن آن به مرحله تست که در آزمون‌های اولیه هم این مورد موفق بوده است. از دستاوردهای دیگر طراحی و ساخت اولین گیربکس بالگرد در ایران است که فقط با اطلاعات اولیه این کار صورت گرفت. همچنین ساخت تجهیزات شکل‌دهی لوله برای افزایش تولید مواد اولیه در این حوزه از دیگر دستاوردهای سال گذشته این پژوهشکده بود. خدمات وسیع آزمایشگاه متالوژی، مکانیک و صنایع کشور و داشتن سهم مهمی در ارتقای قطعات صنعتی و همچنین خدمات آزمایشگاهی در زمینه تجهیزات آبیاری تحت فشار به منظور بالا بردن و ارتقای کیفی این حوزه از دیگر فعالیت‌های این پژوهشکده در سال 99 بود.

رییس پژوهشکده توسعه تکنولوژی جهاددانشگاهی در پایان گفت: همچنین، انعقاد قرارداد طراحی و ساخت فناوری جدید بازیابی اسید در یکی از شرکت‌های فولادسازی و انعقاد قرارداد طراحی و ساخت دستگاه لوله مغزی سیار با بنیاد مستضعفان و انعقاد تعدادی قرارداد طراحی و ساخت قطعات صنعتی از فعالیت‌هایی بود که در سال گذشته در این پژوهشکده انجام شد.

کلید واژه ها: پژوهشکده توسعه تکنولوژی چهل و یکمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی