سرپرست جهاددانشگاهی استان مرکزی:

تبدیل شدن جهاددانشگاهی به یک مجموعه شتابدهنده در استان مرکزی/ توسعه آموزش‌های پزشکی

/جهاددانشگاهی، نماد عبور از موانع با باور توان ایرانی(۱۲۵)/
۱۹ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۹:۴۵ کد : ۳۴۷۴۵ تاپ خبر پژوهشی
سرپرست جهاددانشگاهی استان مرکزی تاکید کرد:هدف این است که جهاددانشگاهی به شاخص و ملاکی برای شتابدهندگی در استان بدل شود.
تبدیل شدن جهاددانشگاهی به یک مجموعه شتابدهنده در استان مرکزی/ توسعه آموزش‌های پزشکی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی، دکتر علی اصغر غفاری زاده سرپرست جهاددانشگاهی استان مرکزی به مناسبت سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی، اظهار کرد: در سال گذشته شیوع بیماری کرونا فعالیت‌های جهاددانشگاهی را در کشور تحت تاثیر خود قرار دارد چرا که بخش اعظمی از فعالیت های این نهاد انقلابی به ویژه در حوزه آموزش، حضوری و در واقع مشتری محور بوده و این بیماری آسیب هایی را به اینگونه فعالیت ها وارد کرد.

وی با بیان اینکه علیرغم همه محدودیت ها با تلاش جهادگران خوشبختانه افت چندانی در فعالیت های بخش آموزش کوتاه مدت ایجاد نشد، افزود: در طول شش ماهه اخیر حدود ۲۳۰ دوره آموزشی در گروه های پزشکی و غیرپزشکی برگزار و ۲۲ هزار و ۲۸۶ نفرساعت آموزش به هزار نفر به صورت حضوری و آنلاین ارایه شد.

غفاری زاده با اشاره به این که بیماری کرونا مانع ارایه آموزش ها در سال جاری نشده است؛ بلکه حدود ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش برگزاری دوره های آموزشی را شاهد بوده ایم، افزود: جهاددانشگاهی درصدد تمرکز بر موضوع آموزش پزشکی است، در یک دوره نسبت به آموزش های فنی و مهندسی احساس نیاز می شد که البته هنوز این نیاز وجود دارد، اما در حال حاضر درصدد توسعه آموزش های پزشکی هستیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر جهاددانشگاهی در قسمت های پاراکلینیکی و تربیت تکنسین مورد نیاز در این حوزه، عملکرد موفقی را از خود نشان داده است به طوری که برای اولین بار در استان آموزش بهیاران انجام گرفت و بیش از ۸۰ درصد این نیروها جذب بازار کار شدند، اما رویکرد جدید این است که به سمت آموزش های تخصصی و فوق تخصصی و بازآموزی پزشکی عمومی و تخصصی حرکت کنیم. در واقع نگاهی متفاوت نسبت به بازآموزی داریم و تلاش می شود که دوره های بازآموزی خاص با توجه به نیاز پزشکان ارایه شود.

سرپرست جهاددانشگاهی مرکزی با اشاره به ایجاد مرکز منش، بیان کرد: این مرکز می تواند در آینده بازخوردهای خوبی داشته باشد، چراکه جوانان در این مرکز می توانند ایده های خود را بدون هیچ منعی ارایه کنند. این مرکز این جسارت و جرات را به جوانان می دهد که در مسیر پرورش و تولید ایده و انجام کار گروهی قرار گیرند، وجود این مرکز در واقع یک حلقه مفقوده بود که خوشبختانه انجام شده است و باید حتما به سمت توسعه این مرکز حرکت کرد.

وی با تاکید بر این که تبدیل شدن جهاددانشگاهی به یک مجموعه شتابدهنده در استان هدف اصلی ماست، افزود: هدف این است که جهاددانشگاهی به شاخص و ملاکی برای شتابدهندگی در استان بدل شود که در این راستا ارتباطاتی با پارک علم و فناوری استان ایجاد شده است. در حال حاضر مرکز منش در سه حوزه فناوری، صنایع خلاق فرهنگی و سلامت فعال است و امیدواریم وارد حوزه های دیگر شویم.

غفاری زاده با اشاره به اولویت های مد نظر مجموعه جهاددانشگاهی استان در سال جاری بیان کرد: این نهاد در نظر دارد که به حوزه کشاورزی و نیازهای استان در این عرصه وارد شود و در این راستا حوزه گیاهان دارویی را در نظر دارد. بر این اساس، بررسی نیازسنجی و امور مطالعاتی در زمینه گونه های موجود، بررسی نیازها برای کشت و زیرساخت ها و بازار هدف و فرآوری گیاهان دارویی به جهت تامین ارزش افزوده برای جهاددانشگاهی و تولید کننده، انجام شده است. برای اجرای طرح مورد نظر در این حوزه نیاز به حضور سرمایه گذار داریم و در تلاشیم با کمک بخش دولتی منابع مالی این طرح را تامین کنیم.

وی اضافه کرد: البته تا تامین منابع مالی، کار از سوی جهاددانشگاهی استان دنبال می شود و ارتباطاتی با پژوهشکده گیاهان دارویی برقرار کرده ایم و قول مساعد برای اجرای این طرح در استان مرکزی داده شده است و در پی انجام یک کار علمی و دقیق در استان هستیم.

غفاری زاده در ادامه، با بیان این که این نهاد در حوزه درمان ناباروری و خدمات پزشکی تاکید ویژه ای دارد، گفت: بخش های اداری ساختمان مرکزی جهاددانشگاهی در استان به صورت کامل تخلیه شده است و این امر فضای بسیار مناسبی برای درمان در اختیار قرار داده است.

وی در خصوص تعامل جهاددانشگاهی با مجموعه استان اظهار کرد: با توجه به سابقه و قدمت جهاددانشگاهی در استان مرکزی، هنوز از ظرفیت این مجموعه به خوبی استفاده نشده است که بخشی از این عدم استفاده به عدم ارایه مطلوب و عرضه پتانسیل های این نهاد انقلابی باز می گردد و بخشی از آن به نگاه مجموعه های دولتی و حاکمیتی مرتبط است.

سرپرست جهاددانشگاهی استان گفت: جهاددانشگاهی در کشور در واقع یک زنجیره واحد است و اعتقاد دارد که برای اجرای برخی برنامه ها می توان از ظرفیت دیگر واحدهای جهاددانشگاهی کشور استفاده کرد، بر همین اساس در پی راه اندازی دفتر پژوهشکده محیط زیست گیلان در استان مرکزی هستیم تا از پتانسیل گیلان برای پیشبرد اهداف زیست محیطی استان بهره برداری شود و مسئولان امر باید حمایت ویژه ای از این مهم داشته باشند.

وی با اشاره به این که جهاددانشگاهی برای تامین هزینه ها تا ۹۰ درصد متکی به ظرفیت های خود است و بار مالی برای دولت ندارد، افزود: مسلما در این شرایط خواهان حمایت دولت از این نهاد هستیم، البته با توجه به تغییرات مدیریتی در کشور در حال حاضر درصدد شناسایی مشکلات و معضلات استان هستیم، به عنوان مثال یکی از مشکلات اصلی استان مسائل زیست محیطی است و پس از شناسایی مشکلات، پتانسیل های جهاددانشگاهی و نقاط ضعف و قوت ارزیابی می شود و سپس براساس این برآوردها برنامه ریزی صورت می گیرد تا با انجام امور موثر، باری از روی دوش دولت برداشته شود و وضعیت استان بهبود یابد.

غفاری زاده در پایان با بیان اینکه باید از حالت خدماتی خارج شده و فعالیت های کاربردی داشته باشیم، گفت: جهاددانشگاهی به دنبال انجام کارهایی است که تاکنون مجموعه یا افراد دیگر توانایی انجام آن را نداشته اند، برهمین اساس با توجه به شناسایی مشکلات و ارزیابی پتانسیل ها، تیم های کارشناسی تشکیل شده است تا برنامه ریزی درستی برای دستیابی به اهداف صورت گیرد.

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی استان مرکزی چهل و یکمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی