رییس جهاددانشگاهی گیلان بیان کرد:

۱۸ ثبت اختراع فنی و مهندسی طی ۱۸ سال در پژوهشکده زیست محیط استان

/جهاددانشگاهی، نماد عبور از موانع با باور توان ایرانی(۱۲۰)/
۱۸ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۵۸ کد : ۳۴۷۱۸ تاپ خبر پژوهشی
دکتر فریبرز جمالزاد اظهار کرد: پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی تنها پژوهشکده زیست محیطی کشور است که در استان گیلان قرار دارد و طی ۱۸ سال فعالیت خود توانسته ۱۸ ثبت اختراع فنی و مهندسی به ویژه در حوزه تصفیه آب داشته باشد.
۱۸ ثبت اختراع فنی و مهندسی طی ۱۸ سال در پژوهشکده زیست محیط استان

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی گیلان، دکتر فریبرز جمالزاد رییس جهاددانشگاهی گیلان به مناسبت چهل و یکمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی مقوله پژوهش را یکی از مباحث کلان، بنیادین و مستمر در جهاددانشگاهی دانست و اظهار کرد: وقتی از پژوهش در جهاددانشگاهی سخن می گوییم، یعنی قرار است فعالیت های دانشگاهی به تولید محصول و تجاری سازی برسد.

 

وی تولید مقالات علمی و ارایه فناوری را لازمه تولید محصول و تجاری سازی دانست و افزود: جهاددانشگاهی طی سه دهه اخیر با فعالیت های ایده آل خود از مرزهای دانش فراتر رفته و به تولید محصول و تجاری سازی رسیده است.

رییس سازمان جهاددانشگاهی گیلان، با بیان این که الگوها و فعالیت های فناورانه جهاددانشگاهی برای جامعه کاربردی و ملموس است، تصریح کرد: شرکت های دانش بنیان شرکت هایی هستند که مرزهای دانش را درنوردیده و به تولید محصول رسیده اند و این محصولات می تواند مشکلات جامعه را برطرف کند؛ بنابراین شرکت های دانش بنیان باید تولید محصول داشته باشند و تولید محصول نیازمند فناوری است و برای رسیدن به فناوری باید از مرزهای دانش عبور کنیم که جهاددانشگاهی با توجه به سابقه پژوهشی خود به خلق شرکت های دانش بنیان پرداخته است.

جمالزاد، شرکت های دانش بنیان جهاددانشگاهی را علاوه بر تولید محصول به دنبال تجاری سازی دانست و یادآور شد: حوزه پژوهشی جهاددانشگاهی طی چهار دهه از فعالیت این نهاد دارای محور های متفاوت بوده که یکی از این محور به صورت مستمر و هدفمند علوم پزشکی را دنبال می کند.

وی پژوهشگاه رویان، پژوهشکده معتمد و پژوهشکده ابن سینا را از جمله مراکز علمی و پژوهشی جهاددانشگاهی در حوزه پزشکی دانست و ادامه داد: پژوهشگاه رویان در بحث تکثیر سلولی و درمان نازایی فعالیت می کند، پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی نیز فعالیت های اثربخشی در حوزه درمان سرطان اعم از پیشگیری، غربالگری، جراحی، سلول درمان و ژن درمانی دارد و پژوهشکده ابن سینا به تحقیقات زیستی و بیوتکنولوژی می پردازد.

رییس جهاددانشگاهی گیلان، با اشاره به اقدامات پژوهشکده معتمد در حوزه تولید کیت های سلولی تشخیص کرونا، یادآور شد: این مرکز جزو نخستین مجموعه های علمی بود که وارد حوزه کرونا شد و به نحو احس انجام وظیفه کرد.

وی با اشاره به استقرار یکی از ۳۴ پژوهشکده جهاددانشگاهی در استان گیلان، خاطرنشان کرد: پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی تنها پژوهشکده زیست محیطی کشور است که در استان گیلان قرار دارد. این پژوهشکده که دارای پنج گروه پژوهشی شامل محیط زیست طبیعی، مهندسی محیط زیست، پایش منابع آب، مطالعات ناحیه ای و پسماند است، طی ۱۸ سال فعالیت خود توانسته ۱۸ ثبت اختراع فنی و مهندسی به ویژه در حوزه تصفیه آب داشته باشد.

جمالزاد، با اشاره به افزایش سهمیه گیلان از ۳۵۰ نفر به ۲۵۰۰ نفر در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، اضافه کرد: در این طرح چرخه ارزش و زنجیره تولید را از پیشران و تولیدکننده گرفته تا بازاریابی و تبلیغات در کنار هم جمع کردیم و اشتغالزایی را بدون تصدی گری دولتی پیش بردیم.

کلید واژه ها: سازمان جهاددانشگاهی گیلان چهل و یکمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی