رییس جهاددانشگاهی البرز بیان کرد:

راه اندازی آزمایشگاه تخصصی علوم اعصاب شناختی در البرز/ ایجاد ۵ دفتر تسهیلگری و توسعه محلی

/جهاددانشگاهی، نماد عبور از موانع با باور توان ایرانی(۱۰۴)/
۱۸ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۲ کد : ۳۴۶۶۶ تاپ خبر پژوهشی
رییس جهاددانشگاهی البرز گفت: راه اندازی مرکز خدمات تخصصی مشاوره روانشناختی و همچنین آزمایشگاه تخصصی علوم اعصاب شناختی را از برنامه‌های آینده گروه علوم شناختی معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی البرز عنوان کرد.
راه اندازی آزمایشگاه تخصصی علوم اعصاب شناختی در البرز/ ایجاد ۵ دفتر تسهیلگری و توسعه محلی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی البرز، احمدرضا فیروزی با تبریک فرا رسیدن چهل و یکمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی به تشریح مهمترین برنامه‌ها و دستاوردهای این نهاد در استان البرز طی یکسال گذشته پرداخت و اظهار کرد: یکی از طرح‌های شاخصی که طی سال گذشته در جهاد البرز عملیاتی شده جشنواره پایان نامه‌های کارفرما محور بود که با رویکرد تجاری شدن دستاوردهای علمی و به صورت ملی اجرا شد.

وی با بیان این که این جشنواره با همکاری اتاق بازرگانی، بنیاد ملی نخبگان، شهرداری، دانشگاه‌های استان و معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی و همچنین نهادهای مرتبط با این حوزه برگزار شد، ادامه داد: این جشنواره برای اولین بار با رویکرد کارفرما محوری در سطح کشور برگزار شد که به نوبه خود کاری نو و تازه بود که در این راستا به دنبال این هستیم که دومین دوره این جشنواره را در سال جاری برگزار کنیم.

فیروزی به اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی توسط سازمان تجاری سازی و اشتغال دانش بنیان جهاددانشگاهی البرز به عنوان دومین طرح مهم اشاره کرد و گفت: از آغاز این طرح در استان بیش از 3600 نفر ثبت نام کردند که از این تعداد 2800 نفر واجد شرایط بهره مندی از خدمات این طرح بودند.

این مسوول با بیان این که هدف اصلی اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی، هدایت افراد به بازار کار است، افزود: در این طرح افراد پس از استعدادسنجی، غربالگری و برنامه ریزی برای آموزش و مشاوره، به بازار کار متصل می‌شوند.

رییس جهاددانشگاهی البرز برپایی بازارچه دائمی مشاغل خانگی را یکی از دستاوردهای این طرح عنوان کرد که برای نخستین بار در سطح کشور و با همکاری سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان انجام شده است و گفت: این بازارچه به زودی به صورت رسمی افتتاح خواهد شد و به دنیال این هستیم تا با نهادسازی در حوزه مشاغل خانگی، این بازارچه به صورت دائمی به فعالیت خود ادامه دهد.

فیروزی در حوزه تجاری سازی به برگزاری رویداد استارتاپی هویت بصری در سال گذشته اشاره کرد و گفت: دومین رویداد هویت بصری در زمینه طراحی لباس توسط مرکز نوآوری مرکز علمی کاربردی با همکاری دفتر تجاری سازی در سال جاری برگزار خواهد شد.

وی به سایر فعالیت‌های حوزه تجاری سازی و اشتغال دانش بنیان در استان البرز اشاره و تصریح کرد: این حوزه در خصوص تدوین محتوای آموزشی علمی و توسعه محلی و اقتصادی (LED) و آموزش کارگزاران حوزه شهری مانند شورای شهر و شهرداری‌ها آمادگی ارایه خدمات دارد.

این مسوول با اشاره به فعالیت سه گروه پژوهشی در واحد البرز به تشریح برنامه‌های گروه علوم شناختی پرداخت و گفت: توسط گروه پژوهشی علوم شناختی چندین طرح پژوهشی، کارگاه و خدمات تخصصی ارایه شده است که از جمله مهمترین آن می‌توان به طراحی و پیاده سازی نرم افزار وب و سامانه اینترنتی برای سنجش نارساخوانی (آزمون خواندن و نارساخوانی) اشاره کرد. همچنین این گروه طرح‌های مختلفی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، تأمین اجتماعی، جهاددانشگاهی و ستاد علوم شناختی در دست اجرا دارد.

فیروزی همچنین راه اندازی مرکز خدمات تخصصی مشاوره روانشناختی و همچنین آزمایشگاه تخصصی علوم اعصاب شناختی را از برنامه‌های آینده گروه علوم شناختی معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی البرز عنوان کرد.

وی با اشاره به فعالیت گروه پژوهشی برنامه ریزی و توسعه شهری در واحد البرز زمینه کاری این گروه را مطالعه در خصوص آسیب‌های شهری و ارایه راهکارهای علمی با هدف رفع مشکلات و معضلات و فراهم سازی زمینه دستیابی به جوامع شهری پایدار و زیست پذیر بیان کرد و ادامه داد: از جمله طرح‌های در دست اجرای این گروه، ردیابی و نمونه کاوی شاخص‌های ارزیابی زیست پذیری شهری و راه اندازی 5 دفتر تسهیلگری و توسعه محلی در 8 محله از محلات حاشیه نشین و سکونتگاه‌های غیر رسمی استان البرز است که براساس تفاهم نامه وزارت کشور و استانداری البرز در حال اجراست.

این مسئول با بیان این که یک سوم جمعیت استان در سکونتگاه‌های غیررسمی سکونت دارند و این یکی از آسیب‌های جدی استان به شمار می‌رود که باید برنامه ریزی‌های دقیقی برای این جمعیت انجام شود، افزود: هدف اصلی ایجاد دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی، شناسایی مسائل اصلی و اولویت دار محلات و ارائه دسته بندی شده آنها به مدیران کلان استانی و ملی است و همچنین تلاش برای نهادسازی، کمک و تسهیل امور محلات با مشارکت مردم اعم از کاربری شهری، اجتماعی، اقتصادی سلامت و ... از دیگر اهداف ایجاد دفاتر است.

وی به فعالیت گروه پژوهشی آسیب شناسی اجتماعی در واحد نیز اشاره کرد و گفت: بررسی آسیب‌های اجتماعی کودکان یکی از برنامه‌های جدید و در دست اجرای این گروه است. از فعالیت‌های شاخص این گروه پژوهشی می‌توان به اجرای "پیمایش ملی خانواده"، "سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده در استان البرز"، اشاره کرد. همچنین کارهای مطالعاتی در حوزه نشانه شناسی در تحلیل رسانه‌های بصری از توانمندی‌های این گروه است.

فیروزی، تمرکز اصلی گروه آسیب شناسی اجتماعی معاونت پژوهشی واحد را مسایل کودکان کار عنوان کرد که در این خصوص قراردادهای همکاری با دستگاه‌های مرتبط از جمله اداره کل بهزیستی، استانداری و نیروی انتظامی منعقد شده است.

وی با اشاره به فعالیت مرکز خدمات تخصصی GIS در واحد البرز به توانمندی‌های این گروه در خصوص توسعه شهری و استانی پرداخت و یکی از طرح‌های مهم این مرکز را تدوین شناسنامه بقاع متبرکه با کارفرمایی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان البرز عنوان کرد.

این مسوول در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت نمایندگی دفتر بانک خون بندناف در استان البرز پرداخت و به افزایش 60 درصدی ارایه خدمات این بانک طی یک سال گذشته نسبت به قبل اشاره و تصریح کرد: یکی از ضرورت ها در این حوزه آگاهی بخشی از خدمات بانک خون بندناف به مردم است. خون بندناف و سلولهای بنیادی در درمان بیش از 100 نوع بیماری لاعلاج استفاده می‌شود، بنابراین اطلاع رسانی به مردم در خصوص این خدمت امری ضروری است. آگاهی مردم درخصوص این خدمات در استان البرز کمتر از 2 درصد است که نیازمند اطلاع رسانی بیشتر در این حوزه هستیم.

رییس جهاددانشگاهی البرز، شیوع ویروس کرونا و عدم حضور فیزیکی دانشجویان در دانشگاه‌ها را یکی از دلایل تحت الشعاع قرار گرفتن فعالیت‌های فرهنگی واحد عنوان کرد و گفت: معاونت فرهنگی واحد استان البرز طی این مدت تلاش کرده تا برنامه‌هایی که قابلیت اجرایی در بستر مجازی را دارند اجرا شود که از جمله می‌توان به برگزاری نشست‌های تخصصی، مناظرات و دفاع سه دقیقه‌ای به صورت مجازی اشاره کرد. همچنین مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) نیز طرح‌ها و فعالیت‌هایی در زمینه انتخابات و بیماری کرونا و ... طی یک سال گذشته داشته است.

وی تدوین سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی استان البرز را از جمله فعالیت شاخص حوزه فرهنگی دانست و ادامه داد: تدوین این سند با کارفرمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز در مراحل پایانی قرار دارد.

فیروزی با بیان این که متاسفانه بیماری کرونا فعالیت‌های آموزشی واحد را نیز تحت تأثیر قرار داد، گفت: با برنامه ریزی زیرساختی برگزاری دوره‌های عمومی و تخصصی معاونت آموزشی به صورت مجازی دنبال شد. همچنین در بخش آموزش ضمن خدمت کارکنان دولت نیز مانند سال های گذشته ارایه خدمات داشته‌ایم.

این مسوول مهارت آموزی و پیوند آموزش گیرندگان و بازارکار را یکی از رویکردهای حوزه آموزش عنوان و خاطرنشان کرد: معاونت آموزشی واحد البرز با انجام نیازسنجی‌های دقیق آموزشی به دنبال برگزاری و تدوین دوره‌های جدید آموزشی با توجه به نیاز روز جامعه است.

فیروزی با بیان این که در مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی واحد کرج نیز با دارا بودن 29 رشته در بخش‌های هنری، مدیریتی و فناوری اطلاعات خوشبختانه شاهد افزایش پذیرش دانشجو طی سال گذشته بوده‌ایم، افزود: در توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های مرکز موفقیت های خوبی حاصل شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، حرکت به سمت توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های پژوهشی در حوزه اجتماعی، شناختی و شهری، تجاری سازی یافته‌های علمی و پژوهشی مرتبط، توسعه مرکز نوآوری، راه اندازی مراکز درمانی، درمان در منزل و دیتا ساینس را از جمله برنامه‌های آینده واحد عنوان کرد.

این مسوول به ارتباط خوب با دستگاه‌های استان نیز اشاره کرد و افزود: از گذشته تلاش کردیم از ظرفیت‌های ملی و استانی استفاده کنیم، در این راستا ارتباطاتی با دستگاه‌ها و نمایندگان مجلس ایجاد شده است و انتظار جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد کمک کننده به توسعه استان این است که دستگاه‌ها با اعتماد کامل پروژه‌های خود را به این نهاد بسپارند.

رییس جهاددانشگاهی البرز نقطه قوت مجموعه جهاددانشگاهی را داشتن روحیه جهادی عنوان و در خصوص مدیریت جهادی در جهاددانشگاهی خاطرنشان کرد: در جهاددانشگاهی نگاه کارمندی به نیروهای انسانی وجود ندارد و همواره بحث نوآوری، خلاقیت، پویایی و چابکی همراه با باور و ایمان مطرح است. کار کردن جهادی نیروی انسانی باعث می‌شود که سازمان خلاق و نوآور شود. بسیاری از پروژه‌هایی که در سطح کشور با هزینه‌های بسیار زیاد انجام می‌شود در جهاددانشگاهی با نگاه اقتصاد مقاومتی با هزینه‌های بسیار کمتر اجرایی می‌شود. محصولات ارایه شده توسط جهاددانشگاهی قابل رقابت با بهترین محصولات خارجی است که این امر تکیه به توان داخلی و داشتن روحیه نوآورانه و خلاقانه را بیش از پیش مورد تاکید قرار می‌دهد که مصداق بارز ما می‌توانیم در سایه کار جهادی است.

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی جهاددانشگاهی واحد البرز چهل و یکمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی