رییس مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:

خنثی سازی تحریم با استفاده از ظرفیت هایی مانندجهاددانشگاهی/توجه به این نهاد به‌عنوان یک مجموعه انقلابی و پیشران

/جهاددانشگاهی، نماد عبور از موانع با باور توان ایرانی(۱۰۳)/
۱۸ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۸:۲۱ کد : ۳۴۶۵۱ تاپ خبر پژوهشی
رییس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: جهاددانشگاهی به عنوان یک مجموعه انقلابی و پیشران مورد توجه است و می تواند در زمینه الگوسازی در کشور حرکت کند.
خنثی سازی تحریم با استفاده از ظرفیت هایی مانندجهاددانشگاهی/توجه به این نهاد به‌عنوان یک مجموعه انقلابی و پیشران

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در چهل و یکمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی که در خانه ملت برگزار شد، ۱۷ مرداد و روز خبرنگار را به همه عزیزان تبریک گفت و یاد و خاطره شهدای جهاددانشگاهی و شهدای خبرنگار را گرامی داشت و افزود: این که مقام معظم رهبری از مجموعه جهاددانشگاهی به عنوان مولود انقلاب یاد کردند؛ بسیار حایز اهمیت است.

وی اظهار کرد: علم و دانش زمانی اثر می‌گذارد که گره از کار مردم باز کند و در خدمت جامعه و مردم باشد به ویژه با باور ما که متکی بر فرهنگ قرآن و اهل بیت (ع) است زندگی را باید به گونه‌ای برای مردم با آسایش و آرامش همراه کنیم که آنها بتوانند بندگی خدا را کنند؛ اما ما امروز در این زمینه کارنامه قابل قبولی نداریم.

دکتر قالیباف بیان کرد: مهم‌ترین مشکل در حوزه مدیریت و نداشتن یک حکمرانی درست در جای خودش است. همه ظرفیت‌های مادی و منابع انسانی ما با یکدیگرهم افزایی ندارد و از سویی دیگر شاهد ناعدالتی و تبعیض هستیم.

وی ادامه داد: جهاددانشگاهی به عنوان یک مجموعه انقلابی و پیشران مورد توجه است و می تواند در زمینه الگوسازی در کشور حرکت کند.

دکتر قالیباف با بیان این که ما هم همانند دکتر طیبی اعتقاد داریم با دو برنامه توسعه می‌توانیم کشور را از همه نابسامانی‌ها رها کنیم، ادامه داد: ما می‌توانیم با برنامه کشور را از این نابسامانی‌های اقتصادی نجات دهیم؛ به شرط این که به یک فهم مشترک و اتفاق نظر در مجلس و دولت، دانشگاه و بخش‌های خصوصی دست پیدا کنیم. ما باید امروز اولویت‌ها را مشخص کنیم؛ اگرچه که روحیه جهادی؛ فرهنگ گذشت و تلاش و ایمان به سنت‌های الهی و ایمان به مردم بسیار حایز اهمیت است.

رییس مجلس بیان کرد: در برخی از حوزه‌ها مقاومت‌هایی وجود دارد تا برخی اتفاقات رخ ندهد. گاهی آنقدر مقاومت وجود دارد تا به آن نتیجه‌ای که باید رسید نرسیم؛ چرا که در این مقاطع مدیریت تضاد منافع در کشور اجازه کار نمی‌دهد. یا گاهی همچون اولویت‌های ما مشخص نیست؛ حتی اگر تلاشی هم بکنیم نمی‌توانیم آن موضوع مورد نظر را به بازار برسانیم و یا صادر کنیم؛  چرا که موضوع در اولویت ما قرار نداشته است. پس ابتدا باید نیاز بازار و نیاز خریدار را مورد توجه قرار داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که زمانی که از جهاددانشگاهی به عنوان یک پیشران یاد می شود، یعنی این که این مجموعه تلاش دارد برای ما در یک الگوی اسلامی و ایرانی در زمینه فناوری یک پیشران باشد، بیان کرد: لازم است در اینجا از دکتر کاظمی در مجموعه رویان هم یادی کنیم؛ تاریخچه مدیریت آن مجموعه باید مورد توجه باشد. معتقدم مشکل اساسی ما در کشور بحث مدیریت است این مشکل اساسی و جدی ما است؛ اگر این موضوع حل نشود نمی‌توانیم اولویت‌ها را مشخص و مشکلات را رفع کنیم. نمی‌توانیم موضوع استاندارد را حل کنیم و یا امکان صادرات را فراهم کنیم. دیگر مشکلی که در این حوزه‌ها وجود دارد به دلیل ضعف مدیریتی و درست و صحیح حکمرانی نکردن است یعنی هم خود را خسته و هم مردم را اذیت می‌کنیم.

دکتر قالیباف با بیان این که امروز دیگر بهانه‌ای برای کار نکردن وجود ندارد، گفت: در این مقطع شرکت‌های دانش بنیاد، پیشران‌ها، جهاددانشگاهی و همه دلسوزان باید در کنار هم این مسایل را رفع کنند. مجلس نیز مصمم است در این بخش مسایل را در برنامه هفتم با این نگاه دنبال کند. در بودجه سال ۱۴۰۰ در حوزه جهاددانشگاهی سعی داشتیم افزایش بودجه لحاظ شود در حوزه توانمند سازی محرومین، مناطق محروم، توجه ویژه‌ای داشتیم ولی باید توجه کنیم که همه این‌ها مسکن می‌باشد. ما باید در اصلاح ساختار حرکت درستی انجام دهیم اولویت‌ها را مشخص و مشکلات را حل و فصل کنیم. تمام این ظرفیت‌هایی مالی و منابع انسانی ما نیز نیاز به تدبیر و سیاست درست دارد؛ که در کنار آن باید در جهت کنار گذاشتن قوانین مزاحم اقدامات صحیحی را انجام دهیم  و دولت را متمرکز نماییم؛ و در کنار این موضوع نیز جلوی ناترازی ها را نیز بگیریم. مجلس در برنامه‌های خود قصد دارد به این سو حرکت کند و ان شاء الله کابینه هم در اسرع وقت معرفی می‌شود و ما می‌توانیم دست به دست هم دهیم و تا قدمهای موثری برداشته شود.

قالیباف در پایان با تاکید بر این‌که خنثی‌سازی تحریم بسیار مهم‌تر از رفع تحریم است و این یعنی استفاده از ظرفیت‌هایی مانند جهاددانشگاهی، اضافه کرد: در حوزه تحریم ابتدا باید به خنثی‌سازی توجه کنیم و سپس به دنبال رفع تحریم‌ها باشیم اولویت ما این است که عزت‌مندانه با توجه به حق و حقوق مردم و منفعت اقتصادی کشور در این مسیر قدم برداریم؛ زمانی که دیگر دشمن بداند به او نیازی وجود ندارد دیگر تحریم معنایی ندارد؛ آن‌ها امروز قبول کردند که فشار حداکثری اثری ندارد؛ اگر چه مردم در زحمت هستند و باید زحمت را از دوش آن‌ها برداریم.

کلید واژه ها: چهل و یکمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی مجلس دکتر قالیباف