رییس جهاددانشگاهی فارس خبر داد:

افتتاح فاز اول خط تولید عصاره گیری گل محمدی تا یکسال آینده/راه اندازی مرکز پژوهشی درمانی نابارور و سرطان در فارس

/جهاددانشگاهی، نماد عبور از موانع با باور توان ایرانی(۸۳)/
۱۵ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۹ کد : ۳۴۴۲۵ تاپ خبر پژوهشی
رییس جهاددانشگاهی فارس با یادآوری اینکه گام‌های اول در حوزه گیاهان دارویی معطوف به اصلاح بذر و ژنتیک و استخراج ماده مؤثر شد، افزود: طی سه سال گذشته و با حمایت جهاددانشگاهی کشور و مسوولان استانی و البته به همت جهادگران دانشگاهی فارس، راه‌اندازی خط عصاره گیری گل محمدی، دنبال شد.
افتتاح فاز اول خط تولید عصاره گیری گل محمدی تا یکسال آینده/راه اندازی مرکز پژوهشی درمانی نابارور و سرطان در فارس

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان فارس، مظاهر بابایی رییس جهاددانشگاهی فارس ضمن تبریک چهل و یکمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی، گفت: با مد نظر قرار دادن رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، می‌توانیم با اتکا به توان داخل و از طریق دانش و ارتقای دانایی، به توانایی و قدرت در ابعاد مختلف دست‌یابیم و جهاددانشگاهی در این مسیر از کارآمدترین ظرفیت‌ها است. 

وی خاطرنشان کرد: در استان فارس از سال ۹۷ برنامه‌های مهمی را به تناسب ظرفیت‌های استان و توانایی‌های موجود، تدوین و در مسیر تحقق این برنامه‌ها اقدام کردیم.

رییس جهاددانشگاهی فارس شاخص‌ترین اقدامات را در حوزه‌های فناورانه و دانش‌بنیان دانست و گفت: در این راستا، طبق برنامه توسعه که سال ۹۷ و منطبق باسیاست‌های کلان جهاددانشگاهی در خصوص تخصصی شدن فعالیت‌ها تدوین شد و با عنایت به سوابق این واحد در حوزه‌های علوم انسانی و ژنتیک و فعالیت‌های فناورانه و متناسب با ظرفیت‌های موجود در استان فارس، تلاشی هدفمند برای ارتقای جایگاه این نهاد در استان آغاز شد.

بابایی با یادآوری اینکه گام‌های اول در حوزه گیاهان دارویی معطوف به اصلاح بذر و ژنتیک و استخراج ماده مؤثر شد، افزود: طی سه سال گذشته و با حمایت جهاددانشگاهی کشور و مسئولان استانی و البته به همت جهادگران دانشگاهی فارس، راه‌اندازی خط عصاره گیری گل محمدی، دنبال شد.

رییس جهاددانشگاهی فارس با بیان اینکه این طرح نهایتاً سال ۹۹ به‌عنوان یک طرح ملی فناورانه از سوی جهاددانشگاهی مصوب شد، گفت: اکنون بخش‌های اداری، تأمین زمین و بخشی از سرمایه‌گذاری مورد نیاز محقق شده و اگر تخصیص اعتبارات لازم به‌موقع انجام شود، امیدوار هستیم که فاز اول خط تولید فروردین سال ۱۴۰۱، آغاز به کار کند.

بابایی با یادآوری این که به دنبال تمرکززدایی از فعالیت‌های جهاددانشگاهی در فارس هستیم، گفت: فعالیت در بخش گیاهان دارویی، با مرکزیت شهرستان داراب و بخش لایزنگان که بزرگ‌ترین مزرعه دیم گل محمدی جهان را در خود جای داده، دنبال شده است.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه شیراز و فارس به‌عنوان یکی از قطب‌های پزشکی کشور و منطقه، گفت: در این راستا و با توجه به وجود ظرفیت‌های مطلوب، موضوع ایجاد مرکز پژوهشی درمانی ناباروری و سرطان، به‌عنوان یک هدف دنبال شد و بعد از بررسی فرآیندها، ساختمانی ۵ طبقه برای این مهم اختصاص یافت.

بابایی با بیان این که در بحث ساختمان ۸۰ درصد پروژه آماده است، گفت: هنوز ساختمان پیش بینی شده نیازمند تکمیل بوده و البته باید تجهیزات مورد نیاز نیز تأمین و نصب شود. لذا امیدوار هستیم که با تخصیص بهینه اعتبارات و حمایت مسئولان استانی، بهمن امسال این پروژه آماده بهره‌برداری باشد.

رییس جهاددانشگاهی فارس با بیان اینکه ظرفیت نیروی انسانی در این بخش موجود بود و سرمایه مورد نیاز از اعتبارات داخلی و درآمدهای اختصاصی جهاددانشگاهی تأمین شده است، خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از این مرکز، ظرفیتی عظیم در حوزه پزشکی در فارس و جنوب کشور ایجاد خواهد شد که قابلیت ارائه خدمات مطلوب به هموطنان و حتی متقاضیان خارج از کشور را دارد.

بابایی یکی دیگر از اقدامات مهم جهاددانشگاهی فارس طی سه سال اخیر را، راه‌اندازی پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی دانست و گفت: سال ۹۷ این هدف برنامه‌ریزی و دنبال شد اما به دلایلی، راه‌اندازی پارک با موانعی مواجه و نهایتاً بهمن‌ماه سال ۹۹ افتتاح شد.

وی با بیان اینکه پارک یاد شده با همکاری پارک علم و فناوری استان فارس و پارک ملی فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی جهاددانشگاهی ایجاد شده است، گفت: با توجه به ظرفیت‌های گسترده فرهنگی و هنری در فارس، این پارک می‌تواند به ارتقاء اقتصاد فرهنگی کمک کرده و بستری برای توسعه صنعت گردشگری و صنایع فرهنگی باشد.

بابایی با یادآوری اینکه پارک مذکور دومین پارک در کشور پس از تهران است، گفت: این اقدام براساس نیازهای موجود، ماموریت‌های جهاددانشگاهی و حرکت در مسیر تحقق اهداف بیانیه گام دوم در راستای اتکای هرچه بیشتر به داخل، عملیاتی شده است و امیدواریم با حمایت مسئولان و دستگاه‌های مسئول، از رشد مناسبی برخوردار باشد.

رئیس جهاددانشگاهی استان فارس، از راه‌اندازی کانون ارزیابی شایستگی مدیران هم‌زمان با کشور در فارس و دنبال کردن هدف شناسایی استعدادهای مدیریتی کارآمد، انقلابی و متعهد، برگزاری آزمون‌های استخدامی دستگاه‌های مختلف، اجرای طرح سرباز مهارت و طرح ملی مشاغل خانگی به‌عنوان دیگر اقدامات اجرا شده طی سال‌های اخیر یاد کرد.

وی با بیان اینکه فارس در برگزاری آزمون‌های استخدامی، کارنامه خوبی برجا گذاشته است، گفت: در موضوع طرح سرباز مهارت با همکاری خوب سپاه فجر، ارتش و نیروی انتظامی، جهاددانشگاهی فارس عملکرد قابل قبولی داشت که منجر به دریافت لوح سپاس از فرماندهی محترم سپاه فجر استان فارس نیز شد.

بابایی اضافه کرد: در موضوع طرح ملی مشاغل خانگی، فارس که عهده‌دار آموزش ۳ هزار نفر شده، کار را از نیمه دوم سال ۹۹ آغاز کرده و تاکنون اقدامات موثری را انجام داده است. 

رئیس جهاددانشگاهی فارس، با اشاره به اقدامات فرهنگی اثرگذار اجرا شده طی یکسال اخیر و تلاش برای توسعه ارتباط و تعامل با دانشگاه‌های مختلف، فعال کردن سازمان دانشجویان و راه‌اندازی مجدد انتشارات جهاددانشگاهی و ... یکی دیگر از گام‌های مؤثر را ایجاد خبرگزاری علم و فرهنگ (سینا) اعلام کرد.

بابایی ضمن تبریک هفته خبرنگار، گفت: جهاددانشگاهی در استان فارس، خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا را تحت مدیریت خود داشته و براساس آمار همواره در این حوزه، عملکرد شاخصی را در استان و کشور برجای گذاشته است. 

رئیس جهاددانشگاهی فارس گفت: با توجه به نیاز موجود و براساس ظرفیت سنجی انجام شده، خبرگزاری سینا که یک رسانه تخصصی در حوزه علم و فناوری و فرهنگ محسوب می‌شود، برای نخستین بار در فارس راه‌اندازی شده است و امیدوار هستیم که این خبرگزاری هم مانند دیگر خبرگزاری‌های زیرمجموعه جهاددانشگاهی، عملکرد موفق و اثرگذاری را داشته باشد.

بابایی با یادآوری اینکه جهاددانشگاهی نهادی انقلابی است که با نگاهی علمی، فرهنگی، بدون وابستگی و نگاه سیاسی، اقدامات موثری را در راستای بالندگی نظام اسلامی طی ۴ دهه گذشته سامان داده است، گفت: همان‌گونه که مقام معظم رهبری نیز فرمودند، این نهاد انقلابی افتخار می‌کند که برای همکاری با سایر سازمان‌ها و نهادها، خواهش و تمنا کند.

رئیس جهاددانشگاهی فارس با بیان اینکه همه ظرفیت‌های این نهاد انقلابی، همواره در خدمت پیشرفت نظام اسلامی بوده و خدمات آن مورد تاکید مقام عظمای ولایت بوده است، گفت: این نهاد فارغ از نگاه‌های سیاسی متداول، در همه دولت‌ها به دنبال ایجاد و توسعه تعاملات بین دستگاهی بوده است.

بابایی با اشاره به اینکه در فارس هم حمایت‌های خوبی از سوی سپاه فجر، ارتش، کمیته امداد، دانشگاه‌ها و پارک علم و فناوری انجام شده است، گفت: قطعاً اگر حمایت‌های بیشتری از سوی همه دستگاه‌های اجرایی و سیاست‌گذار انجام می‌شد، بستر برای استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در راستای توسعه هرچه مطلوب‌تر فارس، فراهم شده بود.

وی گفت: ما یک‌نهاد عمومی غیردولتی هستیم که ۹۰ درصد از اعتبارات مورد نیاز را از محل درآمدهای اختصاصی کسب می‌کنیم لذا استفاده از ظرفیت جهاددانشگاهی، نه‌تنها باری بر دوش دولت و نظام نیست، بلکه تسهیل کننده روند رو به توسعه استان فارس و کشور خواهد بود.

بابایی بیان کرد: جهاددانشگاهی در فارس طی سه سال اخیر، تلاش هدفمندی را برای تعامل با همه دستگاه‌ها آغاز و دنبال کرد، اما دست ما برای همکاری تنها از سوی برخی سازمان‌ها و مسئولان به گرمی فشرده شد.

رییس جهاددانشگاهی فارس، گفت: یکی از اتفاقات تلخ، آتش سوزی ساختمان مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی در شیراز به دنبال وقایع آبان ۹۸ بود که علیرغم وارد شدن خسارت سنگین، هیچ حمایتی را از سوی هیچ یک از سازمان‌ها و مسئولان شاهد نبودیم.

بابایی با بیان اینکه ساختمان یاد شده ظرف مدت کوتاهی، از محل اعتبارات اختصاصی جهاددانشگاهی فارس، به همت جهادگران عضو این نهاد، بازسازی شد، گفت: تلاش کردیم  کمترین خلل به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی به‌واسطه تخریب یکی از اصلی‌ترین ساختمان‌های جهاددانشگاهی، وارد شود.

رئیس جهاددانشگاهی یکی دیگر از مشکلات این نهاد را موانع ایجاد شده بر سر راه تدام فعالیت مرکز تحقیقات گیاهان دارویی مستقر در شهر جدید صدرا اعلام و ابراز امیدواری کرد که با همدلی مسئولان، مشکلات ایجاد شده، مرتفع شود.

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی جهاددانشگاهی واحد فارس چهل و یکمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی