رییس جهاددانشگاهی ایلام اعلام کرد:

راه‌اندازی مرکز فناوری تولید آزمایشگاهی جنین گاو در ایلام/ ایجاد اکوسیستم گیاهان دارویی

/جهاددانشگاهی، نماد عبور از موانع با باور توان ایرانی(۴۷)
۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۹:۱۶ کد : ۳۴۱۴۷ تاپ خبر پژوهشی
رییس جهاددانشگاهی ایلام در تشریح برنامه‌های در دست اقدام واحد تصریح کرد: راه‌اندازی مرکز فرآوری گیاهان دارویی استان ایلام، طرح ایجاد پارک محله‌ای، احداث سوله در مجتمع تحقیقات و فناوری گیاهان دارویی گرمسیری، طرح جامع توسعه جنگل‌های بنه و صنایع و فرآورده‌های مورد نیاز استان ایلام و راه‌اندازی مرکز فناوری تولید آزمایشگاهی جنین گاو (نژاد جرزی) از جمله این برنامه‌ها است.
راه‌اندازی مرکز فناوری تولید آزمایشگاهی جنین گاو در ایلام/ ایجاد اکوسیستم گیاهان دارویی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی ایلام، سید غلامرضا حسینی رییس جهاددانشگاهی ایلام به مناسبت فرارسیدن سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی از تلاش‌ها و گام‌های استواری گفت که در حال سوق دادن این واحد به سمت یکی از موفق‌ترین واحدها در تعریف و اجرای اکوسیستم گیاهان دارویی، تقویت اقتصاد دانش‌بنیان و شبکه‌سازی فناورانه در سطح منطقه است.

وی اظهار کرد: سال ۱۳۹۹ با همه فراز و نشیب‌ها، ویروس کرونا، مشکلات اقتصادی، تحریم و ...، سالی پرکار بود و با تلاش همکاران در جهت تحقق اهداف و ارتقای جایگاه جهاددانشگاهی واحد ایلام گام‌های استواری برداشته شد.

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی با تاکید بر اینکه موفقیت‌های متعدد و دستاوردهای ارزشمند جهاددانشگاهی نشان می‌دهد که این نهاد جوهره اصیل و انقلابی خود را حفظ و در مسیر آرمان‌های انقلاب گام بر می‌دارد، با اشاره به بخشی از دستاوردهای جهاددانشگاهی در زمینه‌های فرهنگی، پژوهشی، آموزشی و اشتغال ادامه داد: علاوه بر گسترش فعالیت‌ها سعی شده ارتباط تنگاتنگی در حوزه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های واحد با سایر دستگاه‌های اجرایی و تعامل با مدیران استان برقرار شود که ره آورد آن انجام پروژه‌های کاربردی و جذب اعتبارات استانی و ملی بوده است.

رییس جهاددانشگاهی ایلام ادامه داد: بر اساس سیاست‌های ابلاغی از سوی دفتر مرکزی در جهت تبدیل ظرفیت استان‌ها به ثروت هر واحد متناسب با پتانسیل‌های استان محور اصلی فعالیت‌ها را مشخص می‌کند و این واحد با توجه به پتانسیل‌های استان در حوزه‌های آب‌وخاک، پوشش گیاهی مناسب، تنوع اقلیمی، نیروی انسانی متخصص و متعهد، مرز بین‌المللی مهران و چیلات با بیش از 430 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، وجود بازارهای مصرف درون و برون استانی به ویژه بازار مستعد کشور عراق هم‌چنین با اجرای طرح احیای دشت‌های خوزستان و ایلام، انتقال آب از سد کرخه به ایلام و سامانه گرمسیری انتقال آب از رودخانه سیروان به استان‌های کرمانشاه و ایلام نسبت به راه‌اندازی اکوسیستم گیاهان دارویی اقدام کرده است.

حسینی تصریح کرد: در این اکوسیستم مرکز علمی کاربردی واحد با جذب دانشجو در مقطع کاردانی و کارشناسی رشته گیاهان دارویی، مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی در زمینه شناسایی و اهلی سازی گیاهان دارویی، مشاوره و آموزش فعالیت دارد، مرکز نوآوری با جذب ایده‌ها و برگزاری رویدادها و شناسایی افراد با ایجاد تیم سازی و تجاری‌سازی ایده‌ها فعالیت دارد.

وی گفت: مرکز رشد گیاهان دارویی با حمایت از واحدهای فناور، مجتمع فناوری و تحقیقاتی گیاهان دارویی با ایجاد زیر ساخت مناسب جهت توسعه کاشت گیاهان دارویی و در نهایت مرکز فراوری گیاهان دارویی با ایجاد ارزش افزوده این زنجیره را تکمیل می‌کند.

رییس جهاددانشگاهی ایلام ادامه داد: اولین مجتمع تحقیقاتی و فناوری گیاهان دارویی در کشور در زمینی به مساحت 35 هکتار در ابوغویر دشت عباس راه‌اندازی شده و در این مرکز تمامی مراحل از کاشت تا برداشت گیاهان دارویی و به ویژه فرآوری، بسته‌بندی، بازاریابی و فروش محصولات که مهم‌ترین و حیاتی‌ترین مرحله از فرایند چرخه اقتصادی گیاهان دارویی است و به‌عنوان یک حلقه گمشده در بسیاری از سیستم‌های کشاورزی و تولیدی کشور جای خالی آن به چشم می‌خورد، در نظر گرفته شده است و ریسک تولید و فروش با تکیه بر یک سیستم منظم و مدیریت شده به حداقل کاهش می‌یابد.

حسینی با بیان این که بستر لازم جهت کشت و کار و تولید گیاهان دارویی به‌عنوان اولین حلقه از این زنجیره بزرگ با توجه به وسعت و انتظام حاکم بر کار در نظر گرفته شده است و در کنار این بستر و فضای کاشت، راه‌اندازی خزانه جهت تولید انواع قلمه و نشاء گیاهان دارویی اولین قدم در راستای اجرایی کردن این چرخه است، تصریح کرد: انتقال قلمه و نشاءهای تولید شده در این خزانه و کاشت آن‌ها در بستری مناسب از فضای مزرعه ریسک تلفات ناشی از حمل‌ونقل نشاها را به حداقل کاهش می‌دهد و به دلیل نبود فاصله بین خزانه و مزرعه خطرات طولانی شدن زمان انتقال نیز کم شده و امکان استقرار موفقیت‌آمیز قلمه و نشاءها افزایش می‌یابد.

رییس جهاددانشگاهی ایلام با بیان اینکه آموزش‌های کوتاه مدت مهارتی از قدیمی‌ترین فعالیت‌های حوزه آموزشی جهاددانشگاهی است که در قالب ارائه آموزش‌های استاندارد و متناسب با نیاز بازار کار در قالب ۷ گروه آموزشی شامل زبان‌های خارجی، علوم پزشکی، علوم انسانی، فنی - مهندسی، فرهنگ، هنر و معماری، کشاورزی و منابع طبیعی و علوم کامپیوتر به متقاضیان ارائه می‌شود، گفت: در این حوزه سالانه بیش از ۱۰ هزار نفر از فراگیران آزاد شامل دانش‌آموزان، دانشجویان و افراد جویای کار به‌صورت متوسط از این خدمات استفاده می‌کنند.

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی گفت: ارائه آموزش‌های ضمن خدمت کارکنان دولت از دیگر حوزه‌های فعالیت معاونت آموزشی جهاددانشگاهی است و سالانه حدود 3 هزار نفر از کارکنان دستگاه‌های اجرایی استان در دوره‌های آموزشی عمومی و تخصصی جهاددانشگاهی ایلام شرکت می‌کنند.

حسینی یکی دیگر از خدمات حوزه آموزشی جهاددانشگاهی را برگزاری و اجرای کانون‌های ارزیابی و توسعه شایستگی مدیران دستگاه‌های اجرایی عنوان و تصریح کرد: در سال 92 طرحی با عنوان «طراحی و تدوین مدل شایستگی‌های عمومی مدیران دستگاه‌های اجرایی کشور» به معاونت توسعه مدیریت ریاست جمهوری ارائه شد که خوشبختانه با موافقت این معاونت طرح مذکور به بخشنامه تبدیل و از اواخر سال 97 به‌صورت بخشنامه به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

 وی گفت: در دو سال اخیر دو مرحله کانون ارزیابی و توسعه صلاحیت و شایستگی مدیران استان با شرکت حدود ۶۰ نفر از مدیران میانی و پایه دستگاه‌های اجرایی استان اجرا شده که خوشبختانه هم استقبال مدیران و دستگاه‌ها از این کانون‌ها چشمگیر بوده است و هم رضایت بالایی از سوی سازمان مدیریت استان به‌عنوان ناظر از کانون‌های اجرا شده حاصل شده است.

حسینی برگزاری آزمون‌های استخدامی فراگیر را از دیگر فعالیت‌های حوزه معاونت آموزشی جهاددانشگاهی برشمرد و تصریح کرد: «مرکز آزمون» جهاددانشگاهی که از مراکز تابع حوزه معاونت آموزشی جهاددانشگاهی است در سال‌های اخیر به‌عنوان یکی از مراکز مجاز برگزاری آزمون‌های استخدامی فعالیت خود را آغاز کرده و در استان تاکنون ۶ آزمون استخدامی با شرکت حدود 7500 نفر در کمال سلامت، نظم و آرامش برگزار شده است.

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی در تشریح فعالیت‌های معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی ایلام اظهار کرد: شکل‌گیری نسبتا مناسب ساختارهای این معاونت و جذب نیروی انسانی و تأمین فضای فیزیکی و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد نیاز منجر به ایجاد روند رو به رشد فعالیت‌های فرهنگی به لحاظ کمی و کیفی در غالب سازمان‌های فرهنگی موجود در ساختار معاونت فرهنگی از قبیل کانون‌ها، انجمن‌ها و هیات‌های مذهبی شده است.

رییس جهاددانشگاهی ایلام با اشاره به فعالیت خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) شعبه ایلام، مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه ایلام و سازمان دانشجویان در استان، تصریح کرد: افزایش ضریب نفوذ ایسنا از طریق گسترش فعالیت در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، افزایش فعالیت‌های کمی و کیفی ایسپا، شروع به فعالیت سازمان انتشارات، افزایش میزان درآمدزایی فعالیت‌های فرهنگی از طریق انعقاد قراردادهای ایسپا، چاپ کتاب، انعقاد قراردادهای اشتغال‌زایی با موضوعات فرهنگی و افزایش تعداد طرح‌های فرهنگی هماهنگ و سراسری از جمله فعالیت‌های انجام گرفته در این زمینه بوده است.

حسینی اجرای طرح‌های مطالعاتی و اجرایی شاخص استانی، منطقه‌ای و ملی، حضور فعال در شورای فرهنگ عمومی و شورای فرهنگی دانشگاه‌های استان، گسترش گفتمان بین دانشجویی از طریق افزایش تعداد تیم‌های شرکت کننده در مسابقات مناظره دانشجویی، گسترش فعالیت‌های فرهنگی، دینی، قرآنی در سطح دانشگاه‌های استان، برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات متعدد فرهنگی با هدف گسترش فرهنگ اجتماعی، دینی، سیاسی، زیست محیطی و ایجاد دفاتر فرهنگی در دانشگاه‌های استان، اعزام دانشجویان دانشگاه‌های استان به اردوهای جهادی مناطق محروم و برگزاری کارگاه‌های متعدد آموزشی در دانشگاه‌های استان با هدف افزایش توانمندی‌های فردی و اجتماعی دانشجویان را از دیگر کارهای انجام شده در این معاونت برشمرد.

رییس جهاددانشگاهی ایلام ادامه داد: آموزش و تربیت پرسشگران جدید به‌منظور گسترش و بهینه‌سازی فعالیت ایسپا در استان و افزایش بیش از 150 درصدی درآمد ایسپا طی 3 سال از محل انعقاد قراردادهای کارفرمایی – استانی را از مهم‌ترین فعالیت‌های شعبه استانی ایسپا بوده است.

رییس جهاددانشگاهی ایلام گفت: انجام 5 موج نظرسنجی از زائرین شرکت کننده در پیاده‌روی اربعین، تصویب طرح سوگواره ملی اربعین در آیینه رسانه و انجام طرح مطالعاتی وضعیت فعالیت تشکل‌های دانشجویی دانشگاه ایلام را از جمله طرح‌های شاخص ایسپا عنوان کرد.

حسینی برگزاری بیش از 90 میزگرد و نشست تخصصی با موضوعات مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را گامی مهم در جریان سازی رسانه‌ای و خدمتی بزرگ از جهاددانشگاهی استان عنوان کرد و گفت: از مهم‌ترین فعالیت‌های سازمان دانشجویان می‌توان به افزایش مستمر تعداد تیم‌های شرکت کننده در مسابقات مناظره دانشجویی، حضور موثر نمایندگان استان در باشگاه دانشجویان حامی محیط‌زیست و برگزاری جشنواره‌ها، سوگواره‌ها و رویدادهای مختلف فرهنگی مختلف فرهنگی با همکاری نهادهای فرهنگی استان اشاره کرد.

وی تاکید کرد: در شرایط موجود جوانانی داریم که می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند بنابراین باید از این پتانسیل استفاده کنیم موضوعی که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. به همین منظور این واحد با همکاری اداره کل ورزش جوانان نسبت به راه‌اندازی مرکز نوآوری و شتاب دهی جوانان با امکانات و تجهیزات مناسب و ساختمان به مساحت 1000 متر مربع اقدام کرده که تاکنون با برگزاری 34 رویداد و جذب 24 واحد فناور توانسته در شناسایی و جذب نخبگان و تجاری‌سازی ایده‌ها بسیار موثر باشد.

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی، پروتئین بار گرانولا (دارای ارزش غذایی مناسب برای ورزشکاران بدون استفاده از مواد شیمیایی)، تولید پک روشن کننده پوست محصولی ترکیب از 4 نوع گیاه دارویی، تولید شکر رژیمی از استویا، ساخت عینک از پس ماند محصولات دامی (انواع شاخ)، راه‌اندازی سامانه فروش محصولات کشاورزی و تولید کود ارگانیک را از جمله محصولات واحدهای مستقر در مرکز نوآوری و شتاب دهی جوانان استان اعلام کرد.

رییس جهاددانشگاهی ایلام اظهار کرد: با توجه به پتانسیل بسیار بالای استان در زمینه کشاورزی (بالغ بر 400 هزار هکتار اراضی کشاورزی) و دام‌پروری (بالغ بر 3 میلیون انواع دام سبک و سنگین) این بخش می‌تواند موتور محرک توسعه اقتصادی استان باشد. مطابق بررسی‌های به‌عمل‌آمده تولید بخش کشاورزی و دامداری استان غالبا به‌صورت سنتی بوده و راندمان بسیار پایینی دارد.

وی گفت: در این راستا این واحد در نظر دارد با همکاری پژوهشگاه ابن‌سینا از طریق راه‌اندازی مرکز اصلاح نژاد دام سنگین (با ظرفیت اشتغال‌زایی 50 نفر نیروی مستقیم) گامی در جهت افزایش راندمان و ارتقاع ژنتیکی جمعیت دام استان بردارد. در این طرح با استفاده از روش کاشت جنین، ریخته ژنتیکی دام استان با ورود نژادهای لاین خالص مانند جرزی، سیمنتال، هرفورد و ... اصلاح خواهد شد، در این طرح مطابق برآوردهای به‌عمل‌آمده سالانه امکان تولید 1000 گوساله اصلاح شده وجود دارد.

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی با بیان این که استان ایلام دارای قابلیت‌های گسترده در زمینه تأمین مواد اولیه و نیروی انسانی است، اما به لحاظ توسعه اقتصادی و اشتغال متناسب با این ظرفیت‌ها حرکت نکرده است، تصریح کرد: مرکز اشتغال و کارآفرینی جهاددانشگاهی ایلام در راستای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال از سال 96 تاکنون 6 طرح اشتغال‌زایی (طرح پایلوت مشاغل خانگی مبتنی بر الگوی نوین، طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار، طرح راهبری شغلی، طرح آموزش و مشاوره شغلی، طرح ملی مشاغل خانگی و طرح هدایت شغلی) با ظرفیت بیش از 10.000 نفر را در استان به انجام رسانده است.

حسینی تاکید کرد: این مرکز در اجرای طرح‌های مذکور عمدتا تمرکز خود را بر توسعه بازار، برند سازی، شبکه‌سازی و هم‌افزایی بین دستگاه‌های متولی امر گذاشته و نتایج قابل قبولی نیز حاصل کرده است.

وی گفت: پیشرفت فزاینده تکنولوژی، گسترش ظرفیت‌ها و قابلیت‌های دنیای دیجیتال، وجود دانش و تمایل نسل جوان به استفاده از فناوری اطلاعات در اکثر حوزه‌های کاری و زندگی، موجب شده کسب‌وکارهای مجازی یکی از بهترین زمینه‌های توسعه کارآفرینی و ایجاد اشتغال پایدار در کشور باشد.

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی ایلام ادامه داد: بر این اساس در این واحد مرکز "توسعه کسب و کارهای مجازی" با هدف بهبود و توسعه فضای کسب و کار، اشتغال فارغ‌التحصیلان حوزه IT، افزایش جذب سرمایه‌گذار و رشد اقتصادی راه‌اندازی شده است.

حسینی در تشریح برنامه‌های در دست اقدام واحد تصریح کرد: راه‌اندازی مرکز فرآوری گیاهان دارویی استان ایلام، طرح ایجاد پارک محله‌ای در زمین مجاور ساختمان جهاددانشگاهی با مشارکت شهرداری، احداث سوله در مجتمع تحقیقات و فناوری گیاهان دارویی گرمسیری، طرح جامع توسعه جنگل‌های بنه و صنایع و فرآورده‌های مورد نیاز استان ایلام و راه‌اندازی مرکز فناوری تولید آزمایشگاهی جنین گاو (نژاد جرزی) از جمله این برنامه‌ها است.

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی با قدردانی از زحمات جهادگران دانشگاهی استان ایلام تاکید کرد: سرآمد شدن در حوزه علمی و فناوری در یک یا دو حوزه (گیاهان دارویی و دام‌پروری)، حضور فعال در بازار عراق و اقلیم کردستان، توجه به همکاری دستگاه‌های اجرایی استان برای تقویت توسعه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و افزایش همکاری و شبکه‌سازی فناورانه در سطح بین‌المللی (کشور عراق، اقلیم کردستان) از جمله چشم‌اندازهای این واحد است.

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی جهاددانشگاهی واحد ایلام