دکتر پورعابدی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

موفقیت جهاددانشگاهی کشور در درمان سرطان‌های پیشرفته

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی کشور از موفقیت جهاددانشگاهی در درمان سرطان‌های پیشرفته به خصوص سرطان مغز و پستان خبر داد
۱۰ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۱ کد : ۳۴۱۰۷ تاپ خبر پژوهشی مصاحبه
دکتر محمد رضا پورعابدی معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره فعالیت جهاددانشگاهی در حوزه سلول درمانی اظهار کرد: جهاددانشگاهی تقریبا از یک دهه قبل پیش بینی کرد که دنیا در حال گذر از دارو درمانی به سلول درمانی است.
موفقیت جهاددانشگاهی کشور در درمان سرطان‌های پیشرفته

او افزود: در پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی، بحث سلول‌های بنیادی را که تاثیر مستقیم و بسزایی در درمان سرطان دارد را شروع کرده ایم.

پورعابدی تصریح کرد: امروزه توانسته ایم بحث سلول‌های عصبی، سلول‌های قلبی، سلول‌های مربوط به قرنیه و سلول‌های مربوط به پوست را تولید کنیم. در حال حاضر کارآزمایی‌های بالینی این موارد انجام می‌شوند.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی کشور ادامه داد: امیدوار هستیم طی یک سال الی دو سال آینده، درمان به صورت وسیع در تمامی مراکز درمانی جهاددانشگاهی مورد استفاده قرار بگیرد. به شدت روی بحث سلول درمانی کار می‌کنیم.

پورعابدی گفت: از طرح‌های جدید جهاددانشگاهی، استفاده از سلول‌های درمانی در درمان سرطان‌های پیشرفته به خصوص سرطان‌های مغز و سرطان‌های پستان در بانوان است که دو عدد از شایع‌ترین سرطان‌ها را در کشور ما شامل می‌شوند.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی کشور ادامه داد: دولت، مجلس، معاونت علمی و فناوری و سایرنهاد‌ها در حد توان خود کمک‌های مالی زیادی را به جهاددانشگاهی کرده اند و طی دو سال گذشته هم ۳۰ میلیون یورو به جهاددانشگاهی کمک شده است و همین عامل باعث ارتقای توسعه فناوری‌ها شده است.

پورعابدی تاکید کرد: هرچه قدر بتوانیم از منابع بیشتر فناوری‌ها و توسعه آن‌ها در بالین و کمک به بیماران استفاده کنیم، صد درصد سرعت درمان سرطان‌ها هم افزایش خواهد یافت.

او گفت: کمبود منابع هیچ زمانی در جهاددانشگاهی از ابتدای فعالیت تا کنون عاملی نبوده است که باعث دلسردی ما از انجام فعالیت‌ها شود، بلکه بیشتر سعی کرده ایم تا با کوشش و تلاش خود مسائل و مشکلات را حل کنیم.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی کشور اضافه کرد: هر زمانی که به جهاددانشگاهی نگاه ویژه تری شده، بیشتر توانسته ایم سرعت دستیابی خود را به فناوری افزایش دهیم.

پورعابدی ادامه داد: مهم‌ترین وظیفه جهاددانشگاهی کشور از بدو تاسیس، الگو سازی فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه با استفاده از شعار «ما می‌توانیم» بوده است.

او افزود: جهاددانشگاهی همواره تلاش کرده تا با نگاه به توان داخلی و توجه به تجربیات و متخصصان و دانش پژوهشان ایرانی بتواند مشکلات دانش بنیان‌ها و دیگر معضلات موجود در جامعه را با راه حل‌های علمی و منطقی پیدا کند.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی کشور گفت: مقام معظم رهبری مجموعه فعالیت‌های انجام شده از سوی جهاددانشگاهی طی ۴۰ سال اخیر را همیشه به عنوان فعالیت‌های نوین در حوزه پژوهش و فناوری علمی و آموزشی و فرهنگی مطرح کرده اند.