رییس جهاددانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد:

افتتاح فاز اول مرکز «آنالیز، تشخیص کیفی و بسته بندی عسل» در کهگیلویه و بویراحمد/ واگذاری مأموریت راه اندازی آزمایشگاه تخصصی ژنتیک در استان

/جهاددانشگاهی، نماد عبور از موانع با باور توان ایرانی(۲۱)/
۰۵ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۴۶ کد : ۳۳۹۲۵ پژوهشی
سیدمحمدقائم کاظمی بیدک با اشاره به توجه جهاددانشگاهی کهگیلویه و بویراحد برعسل و تولید آن گفت: فاز اول مرکز آنالیز، تشخیص کیفی و بسته بندی عسل در این واحد افتتاح شده است که هدف آن اعتمادسازی در زمینه مصرف عسل توسط مردم، ارایه بسته بندی‌های بازار پسند با هدف ارایه در بازار داخل و بعضا صادرات و مرجعی برای استانداردسازی و بسته بندی عسل زیر نظر متخصصان دانشگاهی است.
افتتاح فاز اول مرکز «آنالیز، تشخیص کیفی و بسته بندی عسل» در کهگیلویه و بویراحمد/ واگذاری مأموریت راه اندازی آزمایشگاه تخصصی ژنتیک در استان

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد، سیدمحمدقائم کاظمی بیدک رییس جهاددانشگاهی استان کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت فرا رسیدن چهل و یکمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی به تشریح فعالیت‌های این واحد پرداخت و اظهار کرد: طراحی و ساخت دو طرح فناورانه تولید آفت کش های گیاهی و آنتی بیوتیک های دامی از جمله طرح‌های مهم این واحد است.

وی اقدامات انجام گرفته در خصوص این دو طرح را اخذ مجوز از سازمان صنعت، معدن و تجارت، خرید بخشی از تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز و راه اندازی آزمایشگاه مقدماتی طرح، خرید 5350 مترمربع زمین در شهرک صنعتی چهاربیشه و دیوارکشی، نصب درب ورودی و خاکبرداری زمین مذکور، انجام مطالعات امکان سنجی با همکاری واحد صنعتی اصفهان، طراحی نقشه ساختمان طرح در سه قسمت اداری، کارگاهی و رفاهی، خرید خط تولید این طرح به ارزش 43 میلیارد ریال که در مرحله ساخت می‌باشد.

وی افزود: از جمله ویژگی‌های مطرح این طرح همکاری دو پژوهشکده گیاهان دارویی و مرکز ذخایر زیستی جهاددانشگاهی با این طرح، به عنوان واحدهای تحقیق و توسعه هستند. محل اجرای طرح استان کهگیلویه و بویر احمد شهرستان گچساران، شهرک صنعتی چهاربیشه است.

رییس جهاددانشگاهی استان کهگیلویه و بویراحمد اهداف اجرایی طرح را جایگزینی داروهای آنتی بیوتیک شیمیایی با استفاده از گیاهان دارویی در صنعت طیور، تأمین بخشی از نیاز دارویی کشور در صنعت طیور و جلوگیری از خروج ارز و کاهش وابستگی به واردات داروهای شیمیایی برای کنترل عفونت‌ها در صنعت طیور، تولید محصولات سالم (ارگانیک) و جلوگیری از ورود باقی مانده آنتی بیوتیک شیمیایی به مصرف کنندگان (تولید گوشت سفید سالم)، دست یابی به دانش فنی فرمولاسیون و تولید حداقل 5 داروی جایگزین آنتی بیوتیک های مصرفی در صنعت طیور و دست یابی به دانش فنی فرمولاسیون و تولید حداقل 5 داروی جایگزین آنتی بیوتیک های مصرفی در صنعت طیور و 5 آفت کش گیاهی برای مصرف در گلخانه‌های صیفی جات و سبزیجات عنوان کرد.

کاظمی بیدک بیان کرد: از آنجا که این بخش و این محصولات با این دانش فنی ماهیت دانش بنیانی دارند که بخش خصوصی از این دانش برخوردار نبوده یا انگیزه لازم را برای ورود به این بخش نداشته‌اند و این محصولات به عنوان یک خلأ در کشور محسوب می شود که از خارج وارد شده و سالانه ارزبری زیادی دارند، این طرح به عنوان یکی از طرح‌های ملی مورد حمایت مقام معظم رهبری قرار گرفته است و از طرف جهاددانشگاهی در استان کهگیلویه و بویراحمد اجرا شد.

وی ابراز کرد: برای کشت گیاهان دارویی حداقل به 200 هکتار زمین زیرپوشش نیاز داریم که با احتساب هر هکتار 2 نفر، به صورت غیر مستقیم می‌تواند برای 400 نفر اشتغالزایی در زمینه کاشت، برداشت و فرآوری گیاهان دارویی داشته باشد که تا کون 12 میلیارد تومان برای طرح تأمین اعتبار شده و اعتبار مورد نیاز جهت تکمیل 7 میلیارد تومان است.

وی با اشاره به افتتاح فاز اول مرکز آنالیز، تشخیص کیفی و بسته بندی عسل است، گفت: اهداف راه اندازی طرح، اعتمادسازی در زمینه مصرف عسل توسط مردم، ارایه بسته بندی‌های بازار پسند با هدف ارایه در بازار داخل و بعضا صادرات و مرجعی برای استانداردسازی و بسته بندی عسل زیر نظر متخصصین دانشگاهی می‌باشد.

کاظمی بیدک اقدامات انجام گرفته در خصوص این طرح را اختصاص یک باب ساختمان برای راه انداز فاز مقدماتی (فاز تحقیق و توسعه) این طرح که شامل آزمایشگاه و کارگاه می‌باشد، عنوان کرد و گفت: ساختمان مذکور با هزینه‌ای بالغ بر 200 میلیون تومان، بطور کامل مطابق با نظر کارشناسان دارو و غذا بازسازی و بهینه سازی شد، تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی به ارزش تقریبی 1500 میلیون تومان برای این مرکز خریداری شده و یک مورد ثبت اختراع با عنوان سیستم پایش کندوی عسل در زیر مجموعه این مرکز به ثبت رسیده است. اولین سری تولید و بسته بندی عسل به میزان 200 کیلوگرم با بهترین کیفیت ممکن در این مرکز انجام شده است و فروش بعضی از محصولات تولیدی مرکز و جهت گیری برای تولید سری دوم از محصولات مرکز ذکر کرد.

وی اعتبار هزینه شده طرح را 2 میلیارد تومان برشمرد و افزود: 1 میلیارد تومان جهت تکمیل و گسترش خط تولید و همچنین سرمایه درگردش مورد نیاز است.

رییس جهاددانشگاهی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اقدامات حوزه پزشکی، راه اندازی درمانگاه عمومی پزشکی، رایزنی و اخذ مجوز بخش‌های تخصصی زنان و مامایی، گوش خلق و بینی و دندانپزشکی برای درمانگاه پزشکی، رایزنی و پیگیری جهت راه اندازی یک شعبه از داروخانه‌های شهر یاسوج در درمانگاه پزشکی واحد-رایزنی. -پیگیری و اخذ مجوز موافقت اصولی راه اندازی مرکز درمان سرطان از وزارت بهداشت و درمان که به علت ورود دانشگاه علوم پزشکی استان به این حوزه، جهاددانشگاهی این کار را ادامه نداد. این درمانگاه اکنون به علت تعمیرات و نصب آسانسور فعلاً موقتاً تعطیل می‌باشد را بیان کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: حدود 16 هزار معلول در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد و نرخ معلولیت در این استان 10 درصد است که نرخ بالایی است ولی متاسفانه هیچ گونه مرکز خدمات تخصصی و آزمایشگاه ارائه خدمات ژنتیک در استان وجود ندارد. این مرکز می‌تواند در ارائه مشاوره، راهنمایی و درمان مراجعین، مفید واقع شود و باعث کم کردن رفت و آمدهای بین استانی مردم استان و کاستن از هزینه‌های درمان آنان گردد. مأموریت راه اندازی درمانگاه و آزمایشگاه تخصصی ژنتیک در استان کهگیلویه و بویراحمد از طرف دانشگاه علوم پزشکی استان به جهاددانشگاهی واگذار شده است. راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک می‌تواند در تشخیص و درمان بیماری کرونا، به مردم مرکز استان، کمک کند.

کاظمی بیدک تصریح کرد: اقدامات انجام گرفته برای این مرکز، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری جهت راه اندازی انحصاری درمانگاه چند تخصصی خدمات ژنتیک (آزمایشگاه ژنتیک) تا پنج سال از طرف جهاددانشگاهی استان با دانشگاه علوم پزشکی استان، اخذ موافقت اصولی راه اندازی درمانگاه چند تخصصی خدمات ژنتیک (آزمایشگاه ژنتیک) از دانشگاه علوم پزشکی استان، تعمیرات و آماده سازی ساختمان مرکز از جمله نصب آسانسور با هزینه‌ای بالغ بر 300 میلیون و اختصاص یک باب ساختمان ملکی جهاددانشگاهی استان با مساحت 800 مترمربع به این مرکز است.

وی اعتبار هزینه شده 1.5 میلیارد تومان تاکنون جهت خرید بخشی از تجهیزات و تعمیر ساختمان هزینه شده است و اعتبار مورد نیاز با توجه به شرایط تحریمی در کشور و افزایش تورم و قیمت دستگاه‌های تخصصی، راه اندازی این مرکز نیمه کاره مانده است که برای راه اندازی این مرکز به 4 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

رئیس جهاددانشگاهی استان کهگیلویه و بویراحمد حوزه صنایع دستی و دست بافته‌های داری را از دیگر این طرح‌ها عنوان و اظهار کرد: اهداف اجرایی طرح بازطراحی و احیای دست بافته‌های داری استان کهگیلویه و بویراحمد متناسب با سلیقه روز بازار است.

کاظمی بیدک خدمات قابل ارائه در این مرکز را طراحی دست بافته‌های داری، رنگرزی نخ دست بافته‌های داری با رنگ‌های گیاهی، بافت دست بافته‌های داری و آموزش و پژوهش دانست و اضافه کرد: حدود 15 محصول دست بافته در این مرکز طراحی و تولید شده است، یک نفر کارشناس ارشد اقتصاد فرش برای این مرکز جذب شده است، طرح پژوهشی و اجرایی خوشه‌های دست‌بافت استان در این مرکز در حال انجام است.