مدیر گروه فارماکولوژی و طب کاربردی این پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی اظهار کرد:

تاثیر گیاه ماریتیغال و عصاره سیلیمارین آن در درمان مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ‌های سمی

هر سال پس از بارندگی های موسمی، گونه‌های قارچ سمی در استان‌های مختلف از جمله کرمانشاه، کردستان، لرستان، زنجان و آذربایجان غربی رشد می‌کنند، که از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به قارچ‌های خوراکی دارند و تشخیص آن‌ها، توسط افراد عادی میسر نیست، به همین دلیل هر سال
۲۸ دی ۱۳۹۹ | ۱۹:۴۲ کد : ۲۷۰۸۲ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، دکتر حسن فلاح حسینی عضو هیات علمی و مدیر گروه فارماکولوژی و طب کاربردی این پژوهشکده با اشاره به این‌که این قارچ‌های خودرو در اثر پختن یا حرارت، مواد سمی آن ها تخریب نمی‌شود، بیان کرد افراد مسموم دارای علائمی مانند دردشکمی، استفراغ، سردرد، تب، نبض تند، ضربان نامنظم قلب، کاهش فشار خون، سرگیجه، غش، تاری دید، مشکلات تنفسی، تشنگی بیش از اندازه، توهم، هذیان، تشنج، کما دارند، و در موارد شدیدتر آسیب‌های کبدی، کلیوی، مغزی و حتی مرگ گزارش شده است.
تاثیر گیاه ماریتیغال و عصاره سیلیمارین آن در درمان مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ‌های سمی

وی اظهار کرد: علائم مسمومیت با قارچ‌های سمی معمولا 6 تا 12 ساعت پس از مصرف ظاهر می‌شود و بعد از 1 تا 2 روز، علائم برای مدتی از بین می‌روند، اما آماتوکسین‌ها همچنان به کبد حمله می‌کنند و می‌توانند از 5 تا 7 روز در بدن باقی بمانند و در صورت عدم پیگیری درمان، آسیب وارده به کبد و کلیه 1 تا 2 هفته بعد از مسمومیت می‌تواند منجر به مرگ بیمار شود. علت فوت بیشتر مسمومیت‌های قارچی ناشی نارسایی حاد و شدید کبدی است.

دکتر فلاح حسینی با بیان این‌که سیلیمارین (ماده موثره گیاه خارمریم یا ماریتیغال) به طور گسترده‌ای در درمان مسمومیت ناشی از قارچ آمانیتا استفاده می‌شود، افزود: این درمان موجب کاهش مرگ و میر به میزان 60-80 درصد در بیماران شده است.

وی اظهار کرد: تجویز سیلیبین وریدی (mg/kg/day 20-50 به مدت 3 تا 4 روز) حداکثر تا 48 ساعت بعد از مسمومیت با قارچ آمانیتا موجب مهار آسیب کبدی به طور کامل می‌شود. در یک مطالعه که روی 205 فرد مسموم شده با قارچ آمانیتا انجام شد 46 مورد مرگ در گروه درمان نشده گزارش شد. اما در گروه 16 نفری که سیلیبین تجویز شد، هیچ مرگ و میری گزارش نشد. در بررسی دیگری 18 نفر که با قارچ آمانیتا مسموم شده بودند، تحت درمان با سیلیبین قرار گرفتند. نتایج نشان داد تنها یک نفر که قارچ را جهت خودکشی مصرف کرده و تا مدت 60 ساعت درمان نشده بود فوت نموده است. سیلیبینین برای استفاده در آسیب کبدی ناشی از مسمومیت قارچ‌ها در اروپا تایید شده است.

این عضو هیات علمی تاکید کرد: در صورت در دسترس نبودن فرم وریدی می‌توان از کپسول‌های 240 میلی گرمی Liversil محصول پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهیکه حاوی سیلیمارین است سه بار در روز طبق نظر پزشک استفاده کرد. این دارو در درمان دیابت و بیماریهای التهابی کبد و کبد چرب تجویز می‌شود.