مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی بیان کرد:

گیاه افتیمون راهی برای برطرف کردن وسواس

۲۳ دی ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۵ کد : ۲۶۹۴۸ پژوهشی
مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی با اشاره به این‌که این گیاه در بیماری مالیخولیا موثر بوده و اضطراب را برطرف می‌کند، ادامه داد: دم نوش آن خاصیت آرامبخش دارد و برای تسکین سردرد، رفع بی حسی و درمان وسواس از آن استفاده شده و ضد سودا است.
گیاه افتیمون راهی برای برطرف کردن وسواس

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، مهندس محسن پویان مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌ جنوبی ‌اظهار کرد: افتیمون که به نام‌های سس صغیر، کشوتن، حماض، افتیمون شناخته می‌شود، یکی از گیاهان دارویی این منطقه است.

وی با بیان این‌که طبیعت گیاه گرم و خشک بوده و از ساقه، دانه و همه اندام‌های گیاه استفاده می‌شود، افزود: مصرف دم کرده آن صفراآور و ملین است.

این پژوهشگر با اشاره به این‌که افتیمون ضدنفخ است، تصریح کرد: دم کرده آن برای تسکین درد مفاصل و پیشگیری از سرطان مفید و موثر است.

پویان با اشاره به این که این گیاه در بیماری مالیخولیا موثر بوده و اضطراب را برطرف می‌کند، ادامه داد: در استعمال خارجی برای ناراحتی‌های پوستی و رفع خارش پوست کاربرد دارد.

وی بیان کرد: دم نوش آن خاصیت آرامبخش دارد و برای تسکین سردرد، رفع بی حسی و درمان وسواس از آن استفاده شده و ضد سودا است.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌ جنوبی در مورد میزان مصرف این گیاه، تصریح کرد: روزی سه نوبت و هر نوبت دو تا چهار گرم از آن به صورت دم کرده مصرف می‌شود.

پویان یادآور شد: مصرف بیش از حد آن موجب افسردگی می‌شود و در مواقع استفاده از داروهای عصبی و ضدصرع، نباید از این گیاه مصرف شود.