آشنایی با کاربردهای درمانی گیاه ختمی

۱۷ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۵ کد : ۲۲۴۵۴ مصاحبه
ختمی دارویی با نام علمی Althaea officinalis L گیاهی است که به عنوان نرم کننده برای درمان علامتی سرفه های خشک تحریکی و تحریکات مخاط دهان و گلو، نرم کننده زخم ها و پوست خشک به کار می رود.
آشنایی با کاربردهای درمانی گیاه ختمی

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، دکتر فرحناز خلیقی سیگارودی عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی، مدیر گروه پژوهشی فارماکوگنوزی و داروسازی و مولف کتاب کاربردهای درمانی گیاهان دارویی اظهار کرد: ریشه، برگ و گل ختمی مصرف دارویی دارد و از آن به صورت ضماد برای التهاب پوستی یا سوختگی، خیسانده 2-3 درصد آن به صورت تنقیه در التهاب رکتوم، مصرف خوراکی برای زخم های معده و اثنی عشر، کولیت و آنتریت، یبوست، سندرم روده تحریک پذیر و به صورت موضعی ، غرغره و دهان شویه در التهاب دهان و حلق می توان استفاده کرد.

خلیقی افزود: از  ریشه گیاه ختمی به عنوان ضد سرفه به خصوص در سرفه های تحریکی استفاده می شود اما خلط آور نیست همچنین برگ این گیاه در سرفه های تحریکی خاصیت مسکن و خلط آور دارد. 

وی در ادامه موارد مصرف مورد تایید کمیسیون E را در مورد این گیاه برشمرد و عنوان کرد: مصرف برگ و ریشه برای تحریکات مخاط دهان و حلق و سرفه خشک و مصرف ریشه برای التهاب خفیف مخاط معده مورد تایید است. 

خلیقی دیگر موارد مصرف گیاه ختمی را در طب سنتی درمان آسم، التهاب مثانه، اسهال خونی و تحریک مخاط معده، درمان اسهال و پوشش محل نیش حشرات با برگ های تازه ساییده شده این گیاه برشمرد و گفت: مورد منع مصرف شناخته شده ای ندارد و عارضه جانبی از مصرف آن گزارش نشده است.