با برگزاری مراسم افتتاحیه؛

بیست‌ویکمین کنگره‌ی بین‌المللی رویان جهاددانشگاهی آغاز به کار کرد/ شرکت مجازی ۲۴ محقق بین‌المللی از ۱۴ کشور دنیا

۱۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۷:۲۳ کد : ۲۲۳۴۴ تاپ خبر پژوهشی
مراسم افتتاحیه‌ی بیست‌ویکمین کنگره‌ی بین‌المللی رویان با حضور رییس جهاددانشگاهی، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جمعی از مسوولان علمی کشور برگزار شد و این کنگره از امروز تا ۱۶ شهریورماه به‌صورت مجازی شروع به کار کرد.
بیست‌ویکمین کنگره‌ی بین‌المللی رویان جهاددانشگاهی آغاز به کار کرد/ شرکت مجازی ۲۴ محقق بین‌المللی از ۱۴ کشور دنیا

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، صبح امروز (12 شهریورماه)، مراسم افتتاحیه‌ی بیست‌ویکمین کنگره‌ی بین‌المللی پزشکی تولید مثل و شانزدهمین کنگره‌ی بین‌المللی سلول‌های بنیادی رویان با حضور دکتر طیبی رییس جهاددانشگاهی، دکتر ملک‌زاده معاون پژوهش و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جمعی از مسوولان علمی کشور در سالن همایش‌های پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی برگزار شد.

در این مراسم، دکتر طیبی رییس جهاددانشگاهی، دکتر ملک‌زاده معاون پژوهش و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر صدیقی رییس انجمن علمی باروری و ناباروری ایران و دکتر شاهوردی رییس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی، سخنرانی‌های خود را به زبان انگلیسی ارایه کردند.

در پایان این مراسم، برگزیدگان بخش پوستر شامل دکتر مریم هزاوه‌ای از پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی، جمیله میرصانعی دانشجوی دکترای دانشگاه علوم پزشکی ایران، مهسا ذبیحی دانشجوی دکترای ژنتیک دانشگاه علم‌ و فرهنگ، راضیه نجف‌لو دانشجوی دکترای بیوانفورماتیک دانشگاه تربیت مدرس معرفی شدند و از دبیران علمی و چهار حمایت‌کننده‌ی این کنگره نیز تقدیر شد.

سقط مکرر، تست‌های ارزیابی پیش از لانه‌گزینی، درمان ناباروری مردان، اختلالات سیستمی و چاقی در ناباروری مردان، اختلالات سیستماتیک و چاقی ناباروری، چالش‌های روش‌های کمک درمانی ناباروری، جنبه‌های آزمایشگاهی art، زیست‌فناوری حیوانات و حفظ باروری در تخمدان حاوی توده از جمله محور‌های این کنگره هستند.

در جریان این کنگره‌ی مجازی که تا ۱۶ شهریورماه به طول می‌انجامد، ۲۴ محقق ارشد بین‌المللی از 14 کشور شامل کشورهای آمریکا، آلمان، سوییس، ایتالیا، انگلستان، سوئد، استرالیا، اسپانیا، فنلاند، نیوزلند، چین، اندونزی، سنگاپور، کانادا و ۵۰ محقق برتر ایرانی در خصوص محور‌های این همایش سخنرانی خواهند کرد.

همچنین در این دوره بیش از ۱۷۰ خلاصه مقاله ارایه‌شده که مقاله ۱۵۰ نفر مورد پذیرش قرار گرفته است.

 

آخرین نتایج استفاده از سلول‌درمانی در درمان کرونا

دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی در حاشیه‌ی این مراسم و در جمع خبرنگاران درباره‌ی اقدامات جهاددانشگاهی در راستای مقابله با کرونا، گفت: با شیوع کووید ـ ۱۹ در کشور چین و تصور این‌که این ویروس به‌زودی به سایر کشورها هم راه می‌یابد، ما در حوزه‌ی پزشکی تمام امکانات خود را در زمینه‌ی تولید کیت تشخیص کرونا به کار گرفتیم و موفق شدیم این کیت را تولید کنیم و به تایید انستیتو پاستور برسانیم. این کیت توسط یک شرکت دانش‌بنیان در حال تولید برای استفاده‌ی وزارت بهداشت و درمانگاه‌های خصوصی است و در حوزه‌ی صادرات هم با اجازه‌ی مسوولان فعال است.

وی درباره‌ی اقدامات رویان در خصوص استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان کرونا گفت: رویان هم خیلی زود، بحث استفاده از سلول‌های مزانشیمی در بافت‌های آسیب‌دیده ریه را با بیمارستان مسیح دانشوری، هاجر و شریعتی آغاز کرد. فاز اول کار به پایان رسید و فاز دوم با تعداد بیشتری از بیماران در حال انجام است. به طور طبیعی این تحقیقات نیاز به زمان دارد تا نتایج کار مشخص شود. امیدواریم نتایج خوبی از سلول‌درمانی گرفته شود. در زمینه‌ی تولید واکسن نیز اعلام آمادگی کردیم، اما  امکان تامین منابع مالی مورد نیاز وجود نداشت. در حوزه‌ی تولید مواد ضدعفونی‌کننده، ماسک و لوازم بهداشتی نیز اقداماتی را انجام دادیم و هنگامی که شرکت‌های دیگری هم در این عرصه وارد شدند، ما به طور طبیعی اقدامات خود را متوقف کردیم. در زمینه‌ی تولید آنتی‌ژن‌ها هم فعالیتی انجام دادیم.

رییس جهاددانشگاهی در پاسخ به سوالی درباره‌ی راه‌اندازی بیمارستان سلول‌درمانی گفت: مشکل منابع مالی در این زمینه وجود دارد. یک زمانی شهردار وقت تهران قبول کردند این بیمارستان را راه‌اندازی کنند، اما با بروز مشکلات مالی در کشور کار متوقف شد. قرار بود رویان مجموعه‌ی امکانات و ساختمان‌هایی را که دارد به شهرداری واگذار کند و شهرداری در مقابل ساختمان را بسازد. کل کشور الان با مشکلات اقتصادی مواجه است و نمی‌توان انتظار داشت که الان هم شهرداری این اقدام را انجام دهد، چون به لحاظ قانونی هم شهرداری وظیفه‌ای ندارد. شهردار وقت تهران در آن زمان در حال انجام توافقی با جهاددانشگاهی بود که این ساختمان‌ها را از این نهاد بگیرد و ساختمانی برای بیمارستان احداث کند. ما در این زمینه ناامید نمی‌شویم و در حال تلاش هستیم که از خیران در این زمینه کمک بگیریم.

دکتر طیبی ادامه داد: ما وارد فازی شده‌ایم که در زمینه‌ی سلول‌های بنیادی حرف‌های نو برای جهان داریم. زمانی دغدغه‌ی ما این بود که سریع‌تر خود را به مرزهای علم  و فناوری برسانیم. الان در زمینه‌ی سلول‌های بنیادی می‌توانیم بگوییم که حرف‌های جدیدی در بسیاری از زمینه‌ها داریم؛ چه در حوزه‌ی درمان بیماران و چه در حوزه‌ی فنی، زمانی کار قابل رقابت است که صاحب علم و فناوری پیشرفته باشیم و مدام آن را ارتقا دهیم.

وی درباره‌ی فعالیت‌های رویان در زمینه‌ی درمان پارکینسون گفت: فعالیتی که اکنون رویان در زمینه‌ی درمان پارکینسون آغاز کرده حرف جدیدی در دنیا است که فاز آزمایشگاهی و حیوانی را با موفقیت طی کرده است و فاز انسانی آن آغاز شده است.

رییس جهاددانشگاهی بیان کرد: ما حتی در حوزه‌های فنی و مهندسی و کشاورزی خیلی زود فاصله‌ی خود را با دنیا طی می‌کنیم، اما مشکلی در زمینه‌ی تامین قطعات و مواد اولیه داریم که باعث می‌شود کل پروژه قدری گران‌تر و زمان‌برتر شود. آن‌چه که ما به‌عنوان مدیران حوزه‌ی تحقیقاتی کشور از آن گله‌مند هستیم، این است که هنوز باور به توان ملی در کشور وجود ندارد. این حجم از منابع مالی سرگردانی که در کشور داریم، اگر در حوزه‌ی تولید کشور مورد استفاده قرار گیرد، مشکلی در توسعه‌ی علم و فناوری نداریم؛ ما به باور مسوولان و مردم نیاز داریم.

انجام مطالعه‌ا‌ی مهم بر روی بیماران دارای کورونا با همکاری پژوهشگاه رویان

دکتر ملک‌زاده معاون پژوهش و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در حاشیه‌ی این مراسم و در جمع خبرنگاران با بیان این‌که پژوهشگاه رویان یکی از موسسات مهم و فعال در زمینه‌ی سلول‌های بنیادی است، گفت: سلول‌های بنیادی یک روش درمانی برای برخی بیماری‌هایی است که نمی‌توان آن‌ها را به روش معمول معالجه کرد. خوشبختانه در این زمینه پیشرفت‌های قابل توجهی رخ داده است.

وی افزود: امیدواریم در کنار سلول‌های بنیادی، بتوانیم در آینده از روش ژن‌درمانی هم که به نظر می‌آید روش موثرتری است، برای درمان بیماری‌ها استفاده کنیم. در مورد ژن‌درمانی فعالیت‌هایی را آغاز کرده‌ایم و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم اخبار خوبی را به مردم بدهیم.

معاون وزیر بهداشت درباره‌ی نقش سلول درمانی در مقابله با کرونا گفت: ما مطالعه‌ی مهمی را با کمک موسسه‌ی رویان در تعدادی از بیمارانی که دارای کووید ـ 19 بودند و به هیچ درمانی جواب نمی‌دادند، انجام دادیم. نتایج اولیه امیدوارکننده بود، اما برای این‌که ثابت کنیم واقعا این روش موثر است، لازم است که در تعداد بیشتری از بیماران تحقیق انجام شود. با توجه به هزینه‌های زیادی که سلول‌درمانی دارد، هنوز شروع نشده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره‌ی تاثیر کرونا بر باروری افراد گفت: تاثیر کووید ـ 19 بر باروری هنوز ثابت نشده است. ما هنوز اطلاعات علمی کافی نداریم که کرونا باعث ناباروری می‌شود؛ حتی در شرایط شیوع ویروس کرونا، مسایل مربوط به باروری را ادامه می‌دهیم و به افرادی که دچار ناباروری هستند، کمک می‌کنیم.

جزییاتی بیشتر از بیست‌ویکمین کنگره‌ی بین‌المللی رویان

دکتر فیروزه احمدی دبیر علمی کنگره‌ی تولیدمثل رویان با بیان این‌که کنگره‌ی رویان از سال ۲۰۰۰ هرسال پربارتر از قبل برگزار شده است، گفت: کنگره‌ی‌ امسال ۹ سرفصل دارد که در هرکدام از بخش‌ها سخنرانانی از ایران و دیگر کشورها، آخرین یافته‌های علمی را بیان خواهند کرد.

وی افزود: یکی از سرفصل‌ها به موضوع امروز دنیا یعنی کووید ـ ۱۹ اختصاص دارد که قرار است محققانی از ایتالیا، سنگاپور، استرالیا و ایران درباره‌ی آن صحبت کنند. در زمینه‌ی سقط مکرر و تست‌های ارزیابی پیش از لانه‌گزینی نیز به ترتیب محققانی از اسپانیا و ایران و هم‌چنین انگلستان، آمریکا و ایران، آخرین دستاوردهای علمی را ارایه خواهند داد.

دکتر احمدی بیان کرد: در سرفصل درمان ناباروری مردان، پژوهشگرانی از فنلاند و ایران و در حوزه‌ی‌ اختلالات سیستماتیک و چاقی در ناباروری، چهار سخنران از ایران توضیحاتی را ارایه می‌دهند.

وی با اشاره به این‌که یکی دیگر از سرفصل‌های این کنگره، چالش‌های روش‌های کمک‌درمانی ناباروری (ART) نام دارد، گفت: در این بخش، سخنرانانی از اندونزی، سوییس و ایران حضور دارند. در زمینه‌ی جنبه‌های آزمایشگاهی ART محققان ایتالیایی، اسپانیایی و ایرانی سخنرانی خواهند کرد و در زمینه‌های زیست‌فناوری حیوانات و حفظ باروری در موارد تخمدان‌های حاوی توده به ترتیب سخنرانانی از نیوزیلند، آلمان و ایران و هم‌چنین استرالیا و ایران آخرین یافته‌های علمی را ارایه خواهند داد.

دبیر علمی بیست‌ویکمین کنگره‌ی بین‌المللی رویان با بیان این‌که حدود ۱۷۰ خلاصه مقاله دریافت شده است، گفت: به دلیل محدودیت زمان، ۱۵۰ خلاصه مقاله به‌صورت پوستر پذیرفته شد. امیدواریم برگزاری این کنگره موجب جهش علمی و دستیابی به فناوری‌های روز در زمینه‌ی درمان ناباروری و سلول‌های بنیادی شود.