گام بزرگ پژوهشگران در مهار سرطان:

تشخیص ۵۰ نوع سرطان توسط هوش مصنوعی

۱۹ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۰:۵۲ کد : ۱۷۰۹۵ پژوهشی
سیناپرس: تیمی از پژوهشگران با بهره‌گیری از الگوریتم‌های هوش مصنوعی موفق به طراحی ابزاری شده است که بامطالعه ذرات دی ان ای خون، ابتلای به ۵۰ نوع سرطان را با دقت ۹۹ درصدی تشخیص دهد.
تشخیص ۵۰ نوع سرطان توسط هوش مصنوعی

هوش مصنوعی قادر است تا به‌سرعت بخشیدن در تشخیص سرطان کمک کند. محققان به‌تازگی روش آزمایش خون جدیدی با استفاده از فناوری هوش مصنوعی ارائه کرده‌اند که می‌تواند 50 نوع مختلف سرطان را شناسایی کند.

پژوهشگران برای بررسی عملکرد این فناوری، آن را با 6 هزار و 689 نمونه مختلف خونی تحت آزمایش قراردادند و نتایج به‌دست‌آمده بسیار امیدوارکننده گزارش‌شده است. بر این اساس، هوش مصنوعی با دقتی بیش از 99 درصد توانست موارد مختلف ابتلا به سرطان را تشخیص دهد.

محققان برای ایجاد این ابزار تشخیص سرطان، الگوریتم یادگیری ماشینی را برای تجزیه‌وتحلیل بخش‌های دی ان ای موجود در خون و قطعات جداگانه‌ای که ممکن است متعلق به تومورها باشد، آموزش دادند. این برنامه به‌طور عمده به دنبال ذرات دی ان ای است که متیله شده‌اند (methylated) و این علامت، نشان می‌دهد که ژن‌ها در سلول فعال یا غیرفعال شده‌اند.

این الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی به ابزار آزمایش خون اجازه می‌دهد تا الگوهای متیلاسیون دی ان ای را با هزاران نمونه خون مقایسه و تجزیه‌وتحلیل کند. این برنامه همچنین تعیین می‌کند که کدام الگوی خاص، منعکس‌کننده نوع ویژه از سرطان است.

دکتر جفری آکسنارد (Geoffrey Oxnard)، انکولوژیست و متخصص انستیتوی سرطان دانا فاربر (Dana-Farber Cancer Institute) در بوستون، در رابطه با فناوری فوق گفت: «مطالعات پیشین ما نشان داد که آزمایش‌های مبتنی بر متیلاسیون از روش‌های تعیین توالی دی ان ای در تشخیص انواع مختلف سرطان در نمونه‌های خون بهتر عمل می‌کند.»

طی این آزمایش‌ها، مشخص شد که ابزارهای تشخیص سرطان نسبت به سرطان‌های پیشرفته، حساس‌تر هستند. آزمایش خون با بهره‌گیری از هوش مصنوعی همچنین به محققان کمک می‌کند تا منشأ سرطان را در بیش از 90 درصد موارد آزمایش کشف کنند. اعضای این تیم پژوهشی اظهار داشتند که دانستن این مسئله که سرطان در کدام بخش بدن در حال رشد است می‌تواند به بهبود استراتژی‌های درمانی بیماران کمک کند.

پژوهشگران برای بررسی عملکرد این فناوری، آن را با 6 هزار و 689 نمونه مختلف خونی تحت آزمایش قراردادند و نتایج به‌دست‌آمده بسیار امیدوارکننده گزارش‌شده است. بر این اساس، هوش مصنوعی با دقتی بیش از 99 درصد توانست موارد مختلف ابتلا به سرطان را تشخیص دهد.

 

مایکل سیدن (Michael Seiden)، محقق برجسته و رئیس مرکز تخصصی شبکه سرطان مک کسین ایالات‌متحده در تگزاس (McKesson Specialty Health's U.S. Oncology Network) در این رابطه گفت: «این آزمایش نه‌تنها وجود سرطان را نشان می‌دهد، بلکه آدرس دقیقی در رابطه با نوع سرطان و جایی که متخصص بهداشت باید به دنبال تومورهای بدخیم باشد، فراهم می‌کند.»

بااین‌حال محققان خاطرنشان کردند که آزمایش خون مبتنی بر هوش مصنوعی هنوز در مراحل اولیه بوده و محدودیت‌هایی نیز دارد. برای نمونه این فناوری قادر به شناسایی دقیق منشأ سرطان‌های ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) نیست.

شرح کامل این فناوری و پژوهش‌های مرتبط با آن در آخرین شماره مجله تخصصی سالنامه تومورشناسی (Annals of Oncology) منتشرشده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.