به مناسبت هفته‌ی پژوهش؛

برترین‌های پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی در استان‌های مختلف کشور تقدیر شدند

۲۴ آذر ۱۳۹۸ | ۰۹:۳۷ کد : ۱۴۱۰۶ تاپ خبر پژوهشی
آیین تجلیل از پژوهشگران، فناوران و طرح‌های برگزیده‌ی برتر استان‌ها به مناسبت هفته‌ی پژوهش و فناوری در حال برگزاری است و برترین‌های پژوهشی جهاددانشگاهی در استان‌های مختلف کشور تقدیر شدند. این خبر تا پایان هفته‌ی پژوهش، به‌روزرسانی می‌شود.
برترین‌های پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی در استان‌های مختلف کشور تقدیر شدند

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، آیین تجلیل از پژوهشگران، فناوران و طرح‌های برگزیده‌ی برتر استان‌ها به مناسبت هفته‌ی پژوهش و فناوری با حضور مسوولان و مقامات استانی در حال برگزاری است و گزارش زیر، تقدیرشدگان حوزه‌ی پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی تا این لحظه را روایت می‌کند و به مرور تا آخر هفته‌ی پژوهش و اعلام اسامی جدید تکمیل می‌شود.

درخشش جهادگران جهاددانشگاهی اردبیل
دو نفر از جهادگران جهاددانشگاهی استان اردبیل در بیستمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان اردبیل در سال ۱۳۹۸، عناوین برتر را کسب کردند.
در این جشنواره از سید کریم تهامی جهادگر جهاددانشگاهی اردبیل به‌عنوان پژوهشگر برتر دستگاه‌های اجرایی و سعید ناصری فناور مرکز رشد گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان به‌عنوان فناور برتر با اهدای لوح سپاس و جایزه نقدی تجلیل به عمل آمد.
گفتنی است این جشنواره با حضور استاندار اردبیل، معاونان استانداری، روسای دانشگاه‌ها، مدیران دستگاه‌های اجرایی و پژوهشگران و فناوران، پنجشنبه ۲۱ آذر در سالن بصیرت دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

 

برتری پژوهشگر جهاددانشگاهی قم
آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان به مناسبت هفته پژوهش در دانشگاه قم با حضور مسوولان استانی برگزار شد.
در این مراسم، محسن شیخ‌حسن پژوهشگر و محقق جهاددانشگاهی قم به‌عنوان پژوهشگر برتر استان قم معرفی شد.
این پژوهشگر جهادی که در حوزه سلول‌های بنیادی و بیوتکنولوژی به پژوهش می‌پردازد، موفق به چاپ مقاله در مجلات معتبر جهانی و ارائه طرح‌های راهبری شده بود و از همین جهت به‌عنوان پژوهشگر برتر استان قم معرفی شد.

برگزیده شدن طرح «کمپلکس معلق سازی ذرات در نوشیدنی»
تولید کمپلکس معلق کننده ذرات در نوشیدنی به‌عنوان یکی از طرح‌های برگزیده جشنواره و نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری استان خراسان‌رضوی در سال 1398 معرفی شد.
دکتر حامد صابریان (به‌عنوان مجری طرح) در خصوص این طرح افزود: در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به تولید نوشیدنی‌های حاوی ذرات میوه (دانه گیاهان) از قبیل نوشیدنی پالپ‌دار آلوئه‌ورا، نوشیدنی تخم شربتی و شربت خاکشیر شده است و این نوشیدنی‌ها به علت حضور ذرات و ایجاد جذابیت برای مصرف‌کننده، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده‌اند؛ معلق‌سازی یکنواخت ذرات یا پالپ میوه‌ها در نوشیدنی بر جذابیت بصری و پذیرش حسی آن می‌افزاید.
عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی خراسان‌رضوی تصریح کرد: این کمپلکس قادر به معلق سازی ذرات در نوشیدنی‌های مختلفی از قبیل شربت خاکشیر، نوشیدنی تخم شربتی، شربت زعفران، نوشیدنی پالپ‌دار آلوئه ورا و نوشیدنی‌های حاوی تکه‌های میوه می‌باشد.
به گفته وی، تاکنون دو کمپلکس پایدارکننده ذرات در نوشیدنی تولید شده است که هرکدام از این کمپلکس‌ها دارای مواد اولیه متفاوتی هستند و بنابراین بسته به نوع نوشیدنی، امکان انتخاب را فراهم می‌آورد. کمپلکس‌های تولیدی، فاقد بو و طعم هستند و بنابراین، تاثیری بر بو و طعم نوشیدنی نخواهند داشت.
دکتر صابریان ادامه داد: از طرفی، کمپلکس‌های تولیدی موجب افزایش ویسکوزیته نمی‌شوند و ویسکوزیته نوشیدنی تهیه‌شده با این کمپلکس‌ها در محدوده پایین بوده و بنابراین از سیالیت بسیار مناسبی برخوردار هستند.
وی افزود: علاوه بر فرمولاسیون کمپلکس، فرآیند تولید را نیز حائز اهمیت بالایی دانست که بدون تسلط بر آن، امکان معلق سازی ذرات فراهم نمی‌گردد.
وی خاطرنشان کرد: این کمپلکس، محصولی دانش‌بنیان از پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی است. یکی از کاربردهای مهم آن، معلق سازی شربت زعفران می‌باشد که عمدتا با هدف صادراتی در کشور تولید می‌شود. عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی، آمادگی پژوهشکده را جهت عرضه و فروش این محصول تکنولوژیک به صنایع نوشیدنی و شربت اعلام کرد.

رتری عضو هیات علمی دانشگاه علم و هنر
جشنواره برگزیدگان پژوهش و فناوری استان یزد در راستای تقدیر از نفرات برتر استانی در عرصه پژوهش و فناوری در اتاق بازرگانی برگزار شد و از نفرات برتر استان در عرصه پژوهش و فناوری تقدیر به عمل آمد.
بر اساس ارزیابی کمیته علمی ارزیابی پژوهشگران و فناوران، 13 گروه مجزا بر اساس شاخص‌ها و امتیازدهی انجام‌شده فعالان این عرصه‌ها معرفی شدند.
در این مراسم از دکتر محسن سعیدمنش عضو هیات علمی روان‌شناسی دانشگاه علم و هنر به‌عنوان پژوهشگر برگزیده اول استانی سال 1398 در گروه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی گروه دوم معرفی و با اهدای لوح یادبود تقدیر شد.

تقدیر از عضو هیات علمی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی
در مراسمی که 19 آذرماه برگزار شد، از 21 پژوهشگر برتر استان در دانشگاه بیرجند تجلیل شد که دکتر مهدی ابراهیمی عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی از جمله این افراد بود.
مهدی ابراهیمی در سال گذشته نگارش ۵ مقاله علمی پژوهشی، 1۱ مقاله علمی ترویجی، ۱۱ مقاله همایشی، ۲ طرح پژوهشی و 4 عنوان کتاب در کارنامه پژوهشی خود دارد.

 

جهاددانشگاهی قزوین؛ دستگاه اجرایی برتر حوزه‌ی پژوهش استان
در آیین اختتامیه هفته نکوداشت پژوهش و فناوری استان قزوین، پژوهشگران برتر استان معرفی و از جهاددانشگاهی قزوین به‌عنوان دستگاه اجرایی برتر حوزه‌ی پژوهش استان قزوین تقدیر شدند.
این آیین با شعار «پژوهش اثربخش، فناوری ارزش‌آفرین و رونق تولید»، 20 آذرماه در سالن شهدای گمنام (مرکزی) دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد.
در این مراسم آیت‌الله عبدالکریم عابدینی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه قزوین، هدایت‌الله جمالی‌پور استاندار قزوین، روسای دانشگاه‌های استان، مافی رئیس پارک علم و فناوری، جمعی از مسئولان استان، اساتید، پژوهشگران و دانشجویان حضور داشتند.
در این مراسم از بین ۷۰ اثر پژوهشی ارسال‌شده از سوی گروه‌های مختلف استان به دبیرخانه گرامیداشت هفته پژوهش ۲۴ اثر بعد از داوری‌های انجام‌شده به‌عنوان پژوهشگران برتر استان معرفی شدند. در بین این ۲۴ نفر ۱۲ نفر از اعضای هیئت‌علمی، دو استاد حوزه، دو فرهنگی برگزیده، دو دانش‌آموز، یک طلبه و پنج دانشجو تجلیل شدند.
در این میان از فرشاد پیله‌چی رییس جهاددانشگاهی قزوین به‌عنوان دستگاه اجرایی برتر استان در حوزه پژوهشی و علی دل‌زنده مدیر مرکز خدمات تخصصی هنر و معماری جهاددانشگاهی قزوین به‌عنوان پژوهشگر برگزیده جشنواره برگزیدگان پژوهش و فناوری استان قزوین با اهدای لوح و تندیس تقدیر شد.

تجلیل از عضو جهاددانشگاهی فارس
هم‌زمان با هفته‌ی پژوهش و فناوری، چهارشنبه 20 آذرماه، طی مراسمی از پژوهشگران برتر و برگزیده دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، موسسه‌های پژوهشی و سازمان‌ها و نهادهای اجرایی در استان فارس، قدردانی و تجلیل شد.
در این مراسم از صدیقه البرزی به‌عنوان پژوهشگر برتر جهاددانشگاهی فارس به همراه دیگر پژوهشگران برتر استان با اهدای لوحی قدردانی و تجلیل شد.
البرزی دانش‌آموخته رشته جامعه‌شناسی از دانشگاه شیراز است که به‌عنوان عضو گروه علوم رفتاری معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی فارس، به مدت 4 سال در حوزه جامعه‌شناسی سلامت در این واحد مشغول به فعالیت است.
گفتنی است در هفته‌ی پژوهش و فناوری، جهاددانشگاهی فارس نیز در قالب غرفه‌ای در نمایشگاهی که به همین منظور برپا شده بود فعالیت‌ها و دستاوردهای پژوهشی خود را در معرض دید عموم و علاقه‌مندان به این حوزه قرار داده است.