معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی در گفت‌وگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

درمان سرطان به کمک توان ملی جوانان/ دانش و فناوری جهانی در اختیار پژوهشگران ایرانی

۲۰ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۱۱ کد : ۱۰۵۸۳ تاپ خبر پژوهشی مصاحبه
پورعابدی درباره دستبابی جوانان مخترع ایرانی به تولید ۳۱ محصول جدید توضیحاتی داد. به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، پژوهش‌ یکی از مهمترین حوزه‌های علمی کشور است و به کمک پژوهش میتوان دستاوردهای متعددی را کسب کرد؛ پیشرفت های مختلف حوزه های علمی و ساخت محصولات هایک نتیجه رسیدن به دانش پژوهشی است.
درمان سرطان به کمک توان ملی جوانان/ دانش و فناوری جهانی در اختیار پژوهشگران ایرانی

جهاد دانشگاهی به عنوان یکی از سازمانهای علمی که در آستانه سی و نهمین سالگرد خود قرار دارد توانسته به دانش تولید بسیاری از محصولات هایتک برسد و البته سرآمد فعالیت های علمی این سازمان  پژوهشگاه رویان است؛ پژوهشگاهی که  در حوزه پزشکی موفیت‌های زیادی را پشت سر گذاشته، برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فعالیت‌های پژوهشی جهاد دانشگاهی با محمدرضا پور عابدی معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی به گفت‌وگوی تفصیلی پرداختیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: چند سالی است که پژوهش‌های کاربردی جهاد دانشگاهی توسعه بسیاری پیدا کرد‌ه‌اند و از جمله مهم‌ترین برنامه‌های پژوهشی و توسعه‌ای آن می‌توان به رویان اشاره کرد. بیش از 30 سال است  که از تأسیس جهاد دانشگاهی می‌گذرد طی این سال‌ها  به چه دستاورد‌های بزرگی در حوزه پژوهشی علی‌الخصوص حوزه رویان دست یافته‌اید؟

پورعابدی: جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف علوم انسانی، فنی و مهندسی، کشاورزی و پزشکی وارد عمل شده و فعالیت‌های مهمی را انجام داده است؛ البته پایه و اساس بحث‌های پژوهشی در جهاد دانشگاهی پژوهش‌های کاربردی و توسعه‌ای هستند، اما به ضرورت در حوزه‌های مختلف پژوهش‌های مرز دانش و پایه‌ای هم وارد شده‌ایم که مظهر این پژوهش‌ها پژوهشگاه رویان است.

ایران یکی از ۷ کشور برتر جهان در حوزه سلول درمانی

پژوهشگاه رویان با کار در درمان ناباروری کار خود را آغاز کرد؛ در آن زمان حجم زیادی ارز برای درمان ناباروری به خارج از کشور فرستاده می‌شد، اما در این حوزه پیشرفت‌های خوبی را از خود نشان دادیم؛ با توجه به این موفقیت‌ها پزشکی ایران از دارو درمانی به سمت سلول درمانی حرکت کرد و اکنون فعالیت سلول درمانی جهاد دانشگاهی در سطح ملی و منطقه‌ای رشد بسیار زیادی داشتند و ایران یکی از ۷ کشور برتر جهان در این حوزه است.

باشگاه خبرنگاران جوان: مهم‌ترین کار‌هایی که در پژوهشگاه رویان انجام می‌شود چیست؟

پورعابدی: ما به دنبال این هستیم که پژوهش‌ها و تحقیقات را وارد فاز کلینیکی کنیم و سپس این دستاورد‌ها را در سطح وسیعی از جامعه برسانیم؛ امسال به مناسبت سالروز جهاد دانشگاهی مرکز بین رشته‌ای تحقیقات دیابت، چاقی و متابولیسم توسط پژوهشگاه رویان افتتاح خواهد شد و در این مرکز از فناوری‌های نوین برای حل معضل چاقی استفاده می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: جهاد دانشگاهی همکاری‌های متعددی را با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشته است که از نمونه‌های آن می‌توان به تولید یک رام قطار بین شهری اشاره کرد؛ فعالیت‌های پژوهشی جهاد با دیگر سازمان‌های متولی چگونه است؟

پورعابدی: فعالیت‌های بسیاری در حوزه فنی و مهندسی، جهاد دانشگاهی دنبال می‌شود و یکی از بحث‌های مورد نظر ما حوزه نفت و گاز و پتروشیمی است و این صنعت به عنوان حوزه‌ای پیشران مورد توجه جهاد بوده در سال گذشته از ۱۰ فناوری جدیدی که رونمایی شد ۶ مورد آن در حوزه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی بوده‌اند.


بیشتر بخوانید: تولید ۴۲۰ واگن قطار بین شهری با تکیه بر توان داخل


علاوه بر آن یکی دیگر از حوزه‌های مورد نظر جهاد دانشگاهی حمل و نقل ریلی است و با توجه به نقش استراتژیک این صنعت در کاهش ترافیک و آلودگی‌های زیست محیطی و با توجه به آن که اکنون ۲ هزار واگن قطار بین شهری مورد نیاز کشور است که جهاد دانشگاهی در این حوزه وارد شده و طرح سیستم رانش قطار‌های بین شهری خود را وارد چرخه صنعت کرده است، جهاد دانشگاهی در کنسرسیوم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری تهران وارد عمل شد و به عنوان دستگاهی که می‌تواند در قسمت رانش فعالیت داشته باشد وارد عمل شده.

پژوهش‌هایی که در غالب شرکت‌های دانش بنیان می‌روند

باشگاه خبرنگاران جوان: درباره شرکت‌های دانش بنیان و فعالیت‌هایی که در این حوزه انجام داده‌اید توضیح دهید و بگویید چه میزان پیشرفت فناورانه داشته‌اید؟

پورعابدی: به طور کلی فاز تجاری سازی در جهاد دانشگاهی از ۲ طریق پیگیری می‌شود، یکی فعالیت‌هایی مرتبط با جهاد دانشگاهی و دیگری فعالیت‌هایی که مرتبط با برنامه‌های خارج از جهاد است؛ مدل کسب و کار جهاد دانشگاهی به این صورت است که مشکلی را شناسایی می‌کند و آن را به واحد‌های پژوهشی خود می‌سپارد و سپس آن گروه چالش را به صورت تخصصی برطرف و سپس آن دانش را یا می‌فروشیم یا به سراغ ایده‌ها و موضوعات جدید می‌رویم در دیگر طریق گروه پژوهشی را کنار دستگاه‌های مختلف قرار می‌دهیم البته در ساختار جدید جهاد دانشگاهی فعالیت‌هایمان را وارد شرکت‌های دانش بنیان می‌کنیم و هنگامی که فعالیت‌های پژوهشی به بلوغ خود رسیدند از جهاد خارج می‌شود.

یکی دیگر از بخش‌های ما آن‌هایی هستند که خارج از جهاد دانشگاهی پیش می‌روند که در این راه بستر‌های مناسب برای جوانان و پژوهشگران ایجاد می‌شود و در این زمینه جهاد دانشگاهی ۳ پارک علم و فناوری را در کرمانشاه، البرز و پارک علم و فناوری جدیدی را در دانشگاه علم و فرهنگ تأسیس کرده است علاوه بر آن ۲۳ مرکز رشد جهاد دانشگاهی در سراسر کشور دارد و وظیفه این مراکز تسهیل کار تجاری سازی و ایجاد بستر مناسب برای فارغ التحصیلان و اساتید است.

ایجاد زمینه‌های مناسب اشتغال هدف جهاد دانشگاهی

باشگاه خبرنگاران جوان: حوزه پژوهش چه اقدام مهمی امسال انجام داده اید و چه حرف جدیدی را برای ارائه دارید؟

پورعابدی: از زمانی که بحث تحریم‌های ظالمانه آمریکا مطرح شد جهاد دانشگاهی برای ایجاد اثربخشی بهتر و رفع نیاز‌های کشور قدم برداشت و از سال گذشته با توجه به پژوهش‌های انجام گرفته به این فکر افتادیم که چگونه وابستگی خود را به خارج از کشور از بین ببریم و به همین منظور جهاد دانشگاهی وارد عمل شد و در بودجه سال ۹۸ توانستیم برای ۳۱ طرح فناورانه که هر کدام به چالش مخصوصی توجه دارند برنامه جدی در نظر بگیریم تمام این طرح‌ها به منظور از بین بردن تحریم‌ها در بخش‌های مختلف صنعتی و کشاورزی است؛ بیشترین تأکید جهاد دانشگاهی ایجاد زمینه‌های لازم برای به وجود آوردن فضای مناسب رونق تولید است.

باشگاه خبرنگاران جوان: چند مورد از این ۳۱ طرح را بگویید و آیا اکنون آن‌ها به فاز عملیاتی رسیده‌اند؟

پورعابدی: هیچ کدام از این طرح‌ها کار خود را از صفر شروع نکردند ما برای تمام طرح‌های موجود برنامه از پیش تعیین شده‌ای داریم آن‌ها اکنون کار‌های اولیه خود را انجام داده‌اند و فرآیند تکمیلی آن‌ها باقی مانده است در حال حاضر نتایج این طرح‌ها را می‌بینیم.

از جمله طرح‌ها می‌توان به اصلاح جنین منجمد گاو اشاره کرد اقلیم ایران در حال تبدیل شدن به اقلیم خشک است و تمام تلاش ما به دست آوردن جنین‌های مرغوب تعیین جنسیت شده برای ایجاد نسل بهتر گاو‌های گوشتی در کشور است؛ یکی دیگر از دستاورد‌های دیگر جهاد دانشگاهی تکمیل دانش فنی و تولید کیت‌های تشخیص بیماری سرطان و شیمی درمانی است اکنون برای درمان بیماری سرطان نوع مشخص درمانی وجود دارد، اما به کمک این کیت‌ها می‌توان برنامه درمانی خاصی را تجویز کرد این کیت تشخیص حساسیت شیمی درمانی برای کاهش هزینه‌های بیماری‌های سرطان نقش مفیدی دارد و امیدواریم که به کمک این کیت بتوان به بیماران سرطانی کمک بسزایی کرد.

۲۰ درصد بودجه جهاد دانشگاهی از دولت گرفته می‌شود

باشگاه خبرنگاران جوان: درباره بودجه پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی توضیح دهید؟

پورعابدی: برای این ۳۱ طرح فناورانه  ۱۵ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی  به جهاد دانشگاهی اختصاص یافته است البته این میزان پول هم برای تمام برنامه‌های ما کافی نیست ما با نهاد‌های مختلف همکاری‌های متعددی داریم و خودمان محصولاتمان را می‌فروشیم تا منابع مالی را از بیرون جذب کنیم ۲۰ درصد بودجه جهاد دانشگاهی از دولت دریافت می‌شود و ۸۰ درصد مابقی آن از سایر بخش‌های مختلف دریافت می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: درباره برنامه‌هایی که در حوزه ماشین‌های الکترونیکی دارید توضیح دهید؟

پورعابدی: جهاد در بخش موتور‌های هیبریدی وارد عمل شده است و در حوزه ماشین‌های برقی و موتور‌های الکترونیکی کار‌های خوبی انجام داده‌ایم و با سازندگان موتور‌های الکترونیکی همکاری کرده‌ایم و به دنبال افزایش طراحی‌های لازم در این بخش هستیم.