معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی:

درمان ناباروری می‌تواند هسته‌ی مرکزی فعالیت جهاددانشگاهی قم باشد

۱۳ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۰:۲۶ کد : ۱۰۱۹۱ تاپ خبر مصاحبه
معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی گفت: با توجه به‌پیش زمینه‌ای که در استان قم در خصوص درمان ناباروری وجود دارد، پژوهش در زمینه درمان ناباروری می‌تواند به‌عنوان هسته اصلی فعالیت‌های جهاددانشگاهی قم قرار گیرد.
درمان ناباروری می‌تواند هسته‌ی مرکزی فعالیت جهاددانشگاهی قم باشد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی قم، محمدرضا پورعابدی 9 مرداد در حاشیه بازدید از مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی قم، عنوان کرد: رویه بدین‌صورت بوده که واحدهای موفق و توانمند جهاددانشگاهی، مساله‌ای را به‌عنوان هسته مرکزی فعالیت‌های خود انتخاب کرده و ظرفیت‌های خود را بر توسعه آن مساله اصلی متمرکز می‌کردند، مانند پژوهشکده رویان که سلول‌هایی بنیادی و جهاددانشگاهی واحد خواجه نصیر که مخابرات را به‌عنوان هسته مرکزی فعالیت‌های خود انتخاب کرده‌اند، چراکه بسیار مهم است که در همان ابتدای کار و پس از شناسایی نیازها و موارد مهم، هسته مرکزی فعالیت‌های خود را مشخص کنیم تا از اتلاف انرژی در سایر زمینه‌ها جلوگیری شود.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی ادامه داد: وقتی یک واحد مساله‌ای را به‌عنوان مساله اصلی خود انتخاب می‌کند باید سایر بخش‌های آن نیز در زمینه همان موضوع اصلی فعالیت کنند، برای مثال کارهایی مانند جذب کارآموز دانشجو وقتی صحیح و مفید است که موضوع پژوهش‌هایی که به آنان سپرده می‌شود حول مسایلی باشد که به‌عنوان هسته مرکزی در دستورکار واحدهای جهاددانشگاهی قرار دارد تا از صرف انرژی در امور پراکنده و سایر موضوعات علمی پرهیز شود.

وی ادامه داد: مساله‌ای که به‌عنوان هسته مرکزی انتخاب می‌شود باید خصوصیات ویژه ای داشته باشد، از جمله این‌که باید پتانسیل لازم را در حوزه پژوهش و نوآوری داشته باشد، دیگر این‌که دارای ظرفیت مناسب برای سودآوری اقتصادی باشد، جهاددانشگاهی نهادی است که کم‌تر از 20 درصد بودجه آن از محل بودجه عمومی کشور تأمین می‌شود و 80 درصد باقی مانده را باید از فعالیت‌های سودآور اقتصادی خود تأمین کند.

 دکتر پورعابدی تصریح کرد: البته این به معنای توجه صرف روی یک موضوع نیست و در مواردی که پروژه‌های مناسبی از سایر نهادها به واحدهای جهاددانشگاهی پیشنهاد می‌شود، مدیر واحد می‌تواند آتش به اختیار عمل کرده و انجام آن پروژه غیر مرتبط با هسته مرکزی را بپذیرد، اما انجام چنین مواردی باید حداکثر 30 درصد توانمندی واحدها را درگیر خود کند و بخش عمده ظرفیت واحدها باید متمرکز بر هسته مرکزی باشد.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی گفت: با توجه به فعالیت‌های صورت گرفته و پیش زمینه‌ای که در استان قم درخصوص درمان ناباروری وجود دارد، پژوهش در زمینه ی درمان ناباروری می‌تواند به‌عنوان هسته اصلی فعالیت‌های جهاددانشگاهی قم قرار گیرد.

وی عنوان کرد:‌ جهاددانشگاهی باید ارتباط تعریف شده و مناسبی با دانشگاه‌ها داشته باشد و در موضوعات مورد نیاز با اساتید و دانشگاهیان متبحر در آن زمینه ارتباط برقرار کرده و از آنان به‌عنوان مشاور یا عضو شورای علمی در برنامه‌ها و پروژه‌های خود دعوت کند تا هم فعالیت‌های جهاد به جامعه علمی شناسانده شود و هم از ظرفیت اساتید و دانشگاهیان استفاده لازم به عمل آید.

دکترپورعابدی درخصوص ماهیت فعالیت جهاددانشگاهی گفت: جهاددانشگاهی یک نهاد علمی، پژوهشی و کاربردی است و وظیفه ی آن انجام تحقیقات پایه‌ای صرف نیست، بلکه باید به مسائل کاربردی و مورد نیاز جامعه بپردازد.

 

طرح گردشگری سلامت؛ راهی برای جلوگیری از دخالت دلالان در ارایه خدمات درمانی

رییس جهاددانشگاهی استان قم در نشستی که در حاشیه بازدید معاون پژوهشی جهاددانشگاهی از مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی قم برگزار شد، گفت: بسیاری از مسافران بیمار برای تأمین خدمات درمانی مورد نیاز خود تحت سو استفاده دلالان قرار می‌گیرند که با اجرایی کردن طرح گردشگری سلامت، می‌توان با این پدیده مقابله کرد.

دکتر حیدری عنوان کرد:‌ امروزه جهاددانشگاهی توسط سایر نهادها و مقامات استان به‌عنوان یک نهاد صاحب نظر شناخته می‌شود و رییس این نهاد از اعضای شورای فرهنگ عمومی استان، هیات‌های اندیشه‌ورز و کارگروه‌های استانداری است.

وی ادامه داد:‌ سالانه انجام چند طرح استانی به جهاددانشگاهی قم واگذار می‌شود، برای مثال در سال گذشته طرح آسیب‌های اجتماعی وزارت کشور به جهاددانشگاهی استان سپرده شد که با سودآوری 80 درصدی و با موفقیت به انجام رسید، هم‌چنین طرح تا بالندگی نیز در زمینه اقتصاد مقاومتی و با تولیداتی هم‌چون کتاب و مقالات توسط جهاددانشگاهی استان به انجام رسید.

رییس جهاددانشگاهی قم عنوان کرد:‌ در زمینه مسائل فرهنگی نیز، جهاد دانشگاهی طرحی برای تبیین بیانیه گام دوم ارائه داد که توسط استانداری تأیید لازم را گرفت و اولین طرحی بود که شورای فرهنگ عمومی استان به آن اعتبارمالی اختصاص داد و به همه نهادهای مربوطه نیز نامه زده شد که همکاری لازم را در زمینه انجام این طرح با جهاد دانشگاهی داشته باشند.

وی ادامه داد: در راستای طرح مذکور، قرار است که نشست‌هایی در جهت تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در استان قم برگزار شود که هرکدام از این نشست‌ها حدود 10 تا 12 پیش نشست دیگر برای آشنایی هرچه بیشتر مردم با این بیانیه خواهند داشت.

دکتر حیدری بیان کرد: طرح‌هایی مانند گردشگری سلامت و ساماندهی ارز دیجیتال اوایل سال جاری در ستاد اقتصاد مقاومتی به تصویب رسیده است که مورد تایید استانداری قرار گرفته و سایر نهادهای استان نیز باید برای اجرای آن با جهاددانشگاهی استان همکاری کنند.

رییس جهاددانشگاهی قم ادامه داد: استان قم به جهت زائرپذیری و حضور افرادی از ملیت‌های مختلف و وجود امکانات عمرانی، ظرفیت‌های خوبی برای اجرایی کردن طرح گردشگری سلامت» دارد، بسیاری از مسافران بیمار برای تامین خدمات درمانی مورد نیاز خود تحت سو استفاده دلالان قرار می‌گیرند که با اجرایی کردن این طرح می‌توان با این پدیده مقابله نمود، باید سامانه‌ای یکپارچه وجود داشته باشد تا امکانات استان قم به‌ویژه امکانات درمانی در آن ثبت شده باشد تا افراد بتوانند به‌صورت آنلاین از خدمات و امکانات موجود در استان آگاه شوند.